سیر تکنیک‌های تصویربرداری‌ دیجیتال

تکنیک های تصویربرداری | درس سی و هشتم: عمق میدان

در درس قبلی به بررسی دیافراگم عدسی‌ها پرداختیم. در این درس با عمق میدان و قواعد آن آشنا می‌شویم.

به فاصله‌ی نزدیک‌ترین تا دورترین سوژه که واضح در تصویر دیده می‌شوند، عمق‌میدان می‌گوییم.

در اکثر عدسی‌‌ها حلقه‌ای وجود دارد که از آن برای تنظیم فوکوس استفاده می‌شود. (در درس آینده به بررسی دقیق‌تر فوکوس می‌پردازیم).  بر روی این حلقه که حلقه فوکوس نام دارد، فاصله برحسب متر یا فوت  ویا هر دو واحد حک شده است و با استفاده از آن می‌توان سوژه را در نقطه‌ی وضوح کامل و فوکوس قرار داد.

در یک عدسی‌ ایده‌آل براساس تئوری، تنها یک صفحه فوکوس شده و واضح وجود دارد و هر چیزی که جلوتر یا عقب‌تر از سوژه باشد تصویرش بر روی این صفحه قرار نگرفته و واضح دیده نمی‌شود. برای مثال اگر از چهره‌ی شخصی تصویر بگیریم که چشمان آن فرد در فاصله فوکوس شده باشد، تصویر بینی و گوش شخص می‌بایست تار دیده شود.

ولی چرا در تصاویر تنها یک سطح فوکوس شده نمی‌بینیم بلکه سطوح زیادی در عمق‌میدان قرار می‌گیرند؟  برای فهمیدن این موضوع بهتر است ابتدا با مفهوم دایره اغتشاش آشنا شویم.

دایره اغتشاش

زمانی نقطه‌ای از موضوع، فوکوس یا واضح است، که همچنان بر روی فیلم یا سنسور به صورت نقطه دیده شود. این نقاط با در کنار هم قرار گرفتن، سطح فوکوس را ایجاد می‌کنند. اگر نقطه‌ای جلوتر یا عقب‌تر از نقطه‌ی وضوح باشد، تصویرش بجای نقطه به صورت دایره بر روی فیلم یا سنسور می‌افتد که به آن دایره اغتشاش می‌گویند. اندازه این دایره بستگی به فاصله آن نقطه‌ از فاصله فوکوس شده دارد. مثلا اگر دوربین بر روی فاصله ۳ متر فوکوس شده باشد، دایره ناشی از نقطه‌ای در فاصله ۳.۵ متر کوچک‌تر از دایره ناشی از نقطه‌ای در فاصله ۴.۵ متری است.

حال به سوال مطرح شده در بالا بر می‌گردیم. علت این امر ضعف چشم انسان در تشخیص تفاوت نقطه و دایره بسیار کوچک است. به عبارت دیگر، اگر دایره تشکیل شده بسیار کوچک باشد، چشم آن را به صورت نقطه می‌بیند. اندازه‌ی حدی این دوایر، بستگی به عوامل زیادی از جمله ابعاد سنسور یا فیلم، قالب و ابعاد تصویر ضبط شده و … دارد. در اینجا این نکته قابل ذکر است که وضوح قابل قبول برای یک تصویر بستگی بسیاری به ابعاد نمایش آن تصویر دارد. تصویری که در یک نمایشگر کوچک مانند نمایشگر مبایل واضح به نظر می‌رسد ممکن است بر روی تلویزونی ۵۰ اینچ تار و ناواضح باشد.

در جدول زیر اکثر عوامل موثر بر عمق‌میدان با تاثیرات آنها ذکر شده است.

 

نویسنده: علی قاسم زاده


درس‌های قبلی از این سیر:

+تکنیک های تصویربرداری | درس سی و هفتم: دیافراگم یا قدرت جمع آوری نور در عدسی

+تکنیک های تصویربرداری | درس سی و ششم: پرسپکتیو و فاصله کانونی

+تکنیک های تصویربرداری | درس سی و پنجم: فاصله کانونی و اندازه کادر

 

0



نظری ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*