سیر تکنیک‌های تصویربرداری‌ دیجیتال

تکنیک‌های تصویربرداری | درس بیست و دوم: رنگ در دوربین‌ تک و سه سنسوره

در درس بیست و دوم از سیر «تکنیک‌های تصویربرداری» با مفهوم رنگ در دوربین‌ تک و سه سنسوره آشنا شوید.

دوربین‌های رنگی برای بازسازی رنگ‌های قابل رویت توسط چشم انسان ابتدا آن را به سه رنگ قرمز، آبی و سبز تجزیه کرده و بعد از اندازه‌گیری مقدار هرکدام آن‌ها را ترکیب می‌کنند تا به تصویر رنگی برسند.

1

تصویر ۱ – نحوه عملکرد دوربین های رنگی  

در دوربین‌های تک سنسوره یکی از روش‌های تحلیلِ رنگ استفاده از فیلتر Bayer است. در این فیلتر در تمام ردیف‌ها رنگ سبز وجود داشته و رنگ‌های آبی و قرمز یک ردیف در میان، کنار رنگ‌‌های سبز قرار می‌گیرند؛ یعنی به ازای هر رنگ آبی یا قرمز ۲ رنگ سبز وجود دارد. چون چشم انسان به رنگ سبز حساس‌تر است، این چینش به دوربین کمک می‌کند که تصاویر را بهتر و طبیعی‌تر بازسازی کند.

2

تصویر ۲ – فیلترهای Bayer

در دوربین‌هایی که از سه سنسور استفاده می‌کنند از منشور استفاده می‌شود. منشور نور را به سه رنگ سبز، آبی و قرمز تجزیه می‌کند و هر کدام از این رنگ‌ها به سمت یک  CCD جداگانه هدایت می‌شوند.

در تصاویر زیر روش کار دوربین‌های سه سنسوره به نمایش در آمده است.

3

تصویر ۳ – روش کار دوربین های سه سنسوره

4

 تصویر ۴ – ساختار دوربین سه سنسوره

نویسنده: علی قاسم زاده


درس‌های قبلی از این سیر:

+ تکنیک‌های تصویربرداری | درس بیست و یکم: رنگ‌ها در سیستمهای دیجیتال

+ تکنیک‌های تصویربرداری | درس بیستم: بیت و بیت-ریت

+ تکنیک‌های تصویربرداری | درس نوزدهم: پیکسل

 

0

علی قاسم‌زاده



نظری ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*