چگونه فیلمنامه بنویسیم؟

کریستوفر نولان: برای فیلمنامه هایم طرح کلی نمی نویسم

در یکی از اکران های «شوالیه تاریکی» کریستوفر نولان به پرسش های بینندگان در مورد روش شخصی اش در نوشتن پاسخ داد.

«ار بروبیکر» اولین سوال را از نولان پرسید و از او خواست درباره ی روشتن نوشتن توضیح دهد. بروبیکر گفت:” کارهای شما کاملا ضد گلوله (بدون ایراد) است”، ” آیا شما قبل از آغاز نوشتن، ساختار فیلمنامه را طراحی و چارچوب بندی می کنید؟”

نولان بی عیب و نقص بودن فیلمنامه هایش را ناشی از بازبینی ممتد دانست و گفت:” شما متن فیلمنامه را وقتی می خوانید که منتشر شده است. شما چیزی را می خوانید که حاوی ۱۴ یا ۱۵ بازنویسی است، چون چیزی که منتشر می شود، در حقیقت متنی است که در آن همه ی تغییرات هنگام تولید نیز وجود دارد.”

وی درباری سبک خودش در نویسندگی گفت: ” راستش من از قبل چارچوب سازی نمی کنم. خیلی نویسندگان، کار را با نوشتن طرح کلی شروع می کنند؛ مثل دانش آموزان دبیرستانی که آموزش می بینند برای درس های ترم خود، این گونه عمل کنند. من دوست دارم کار را با صفحه ی اول شروع کنم، و صحنه به صحنه بنویسم، به خصوص اگر داستان ساختاری خطی نداشته باشد.”

نولان گفت:” وقتی اولین فیلم خود یعنی Following, را تمام کردم، آن را در قالب داستانی خطی نوشتم و بعد آن را در یک سیستم غیرخطی کنار هم قراردادم. کار بسیار سختی بود زیرا مجبور بودم در موارد مکرر آن را بازنویسی کنم تا متن از نظر مخاطب روان به نظر برسد. برای همین وقتی سراغ Memento رفتم، مصمم بودم داستان آن را به شیوه ی فلش بک بنویسم. فکر کردم باید همانطور بنویسم که مخاطب قرار است آن را ببیند. با این شیوه، یک جریان روان تر خواهیم داشت.”

فیلم های نولان به خاطر ساختارهای غیرمعمول و موضوعات نزدیک به هم در داستان، معروف هستند. کارگردان به جای نوشتن طرح کلی برای ساختاربندی داستان، ابزارهای دیگری در اختیار دارد تا نظم مورد نیاز را حفظ کند.

وی میگوید:” آنچه من انجام می دهم، ترسیم طرح های مختلف است، به خصوص اگر نوعی پیچیدگی ساختاری وجود داشته باشد. شبیه چسب به روی دیوارها.” این طرح ها اغلب زمانی که یک ساختار جالب تر خودنمایی کند، به فراموشی سپرده شده و یا انسجام خود را از دست می دهند.”

وی با اشاره به تهیه ی خط به خط متن فیلم گفت:” من با داستان، تنها تلاش میکنم با جریان سلیس روایت پیش بروم.” نولان در توضیح مونولوگهای چندگانه ی “جوکر” در فیلم شوالیه ی تاریکی گفت :” من تلاش خواهم کرد که آنها را خیلی خیلی آزاد، و خیلی طولانی بنویسم. من انرژی زیادی صرف نوشتن سه یا چهار صفحه می کنم و سپس روزها و روزها صرف کوتاه کردنشان خواهم کرد.”

وی پیشتر در این جلسه درباره ی فیلم inception صحبت کرد.او گفت: از دوران کودکی، دوست داشتم فیلمی درباره ی آرزوها بسازم، باور کنید. حدود ده سال پیش درباره این موضوع تصمیم نهایی خود را گرفتم، فیلمی درباره ی سرقت که تمرکز آن بر نوعی فناوری است که به مردم امکان می دهد رویاهایشان و همچنین سوء استفاده از این فناوری را، با دیگران تقسیم کنند.”

وی افزود:” بلافاصله بعد از اتمام Insomnia موضوع را به شرکت فیلم سازی “وارنر بروس” Warner Bros منتقل کردم. آنها خیلی علاقه نشان دادند و از من خواستند داستان فیلم را بنویسم.متوجه شدم این چیزی نبود که بتوانم با اطمینان سراغش بروم، می باید با حالت تردید به آن بپردازم.”

نولان به جای آن که برای پیش بردن متن فیلم نامه از استودیو کمک بگیرد، تصمیم گرفت کار را بدون نظارت یا دریافت پول انجام دهد.

خنده کنان گفت:” فکر میکردم چند ماه وقت میگیرد، در حالی که ده سال طول کشید.”

نویسنده: اریک آمایا

مترجم: حمیدرضا بابایی

منبع: کلاس سینما

0



نظری ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*