ارائه دروس کتاب تفکر و سواد رسانه ای ویژه معلمین

کتاب تفکروسوادرسانه ای | پاورپوینت درس ۳: ۵گانه سوادرسانه ای

سومین درس از کتاب تفکر و سواد رسانه ای به یکی دیگر از مفاهیم اساسی در فهم سواد رسانه ای می پردازد. در این درس «سوالات پنجگانه سواد رسانه ای» مطرح می شود که از عناصر شش گانه ارتباطات گرفته شده است.

سومین درس از کتاب تفکر و سواد رسانه ای به یکی دیگر از مفاهیم اساسی در فهم سواد رسانه ای می پردازد. در این درس «سوالات پنجگانه سواد رسانه ای» مطرح می شود که از عناصر شش گانه ارتباطات گرفته شده است.

عناصر ششگانه فرآیند ارتباطات

در ابتدای این درس عناصر شش گانه ارتباطات توضیح داده می شود؛ عناصری شامل:

  1. فرستنده (مولف)
  2. پیام (محتوا)
  3. رسانه (تماس)
  4. گیرنده (مخاطب)
  5. رمزگان
  6. بافت (فرهنگ)

سوالات پنجگانه سواد رسانه ای

در ادامه درس سوم، با بیان اینکه وظیفه سواد رسانه ای، تبدیل مخاطب منفعل به فعال است، «سوالات پنجگانه سواد رسانه ای» که از عناصر اصلی ارتباطات گرفته شده اند را برای مخاطبان فعال بیان می کند. این سوالات از این قرار است:

  1. چه کسی این پیام را تولید کرده است؟ چرا این پیام استفاده شده است؟ (فرستنده و هدف)
  2. چه سبک زندگی، ارزشها و نظریاتی در این پیام ارائه شده یا از آن حذف شده است؟ (پیام)
  3. از چه قالب و فنونی برای جلب توجه مخاطب استفاده شده است؟ (رسانه و رمزگان)
  4. چطور افراد مختلف این پیام را متفاوت دریافت می کنند؟ (گیرنده)
  5. این پیام در چه بستر و فرهنگی تولید شده است؟ (فرهنگ)

مثال خندوانه برای سواد رسانه ای

در انتها نیز با ارائه مثالهایی از پیامهای رسانه ای شامل، پیامهای تلگرامی مشهور، بخشهایی از برنامه ۹۰ و خندوانه و همچنین ارائه چند تبلیغ خلاق پاسخ دهی به سوالات پنجگانه فوق مورد تمرین و بررسی قرار می گیرد. در ادامه می توانید پاورپوینت درس سوم را به همراه فیلمهای موجود در این ارائه دریافت نمایید:

دریافت پاورپوینت درس سوم کتاب تفکر و سواد رسانه ای

 

همچنین کسانی که نمی توانند فیلمها را از سایت آپارات دریافت کنند، می توانند تمامی فیلمهای این پاورپوینت را از طریق لینک زیر و عضویت در کانال تلگرامی مدرسه هنر و رسانه آینه دریافت نمایند:

دریافت تمامی فیلمهای این درس از کانال تلگرام مدرسه آینه

 

فیلم ۱- سواد رسانه ای در یک دقیقه

فیلم ۲- فردوسی پور در خندوانه

فیلم ۳- جناب خان در برنامه ۹۰


ارائه دروس قبل:
2+

مدرسـه آینه



نظری ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

  • حمید رضا عمادی

    با سلام واحترام به نظر می رسد برخی مطالب حتی برای اقناع دبیران این دروس مخصوصا کسانی که آشنایی با مباحث ارتباطات اصلا ندارند قدری یا تا اندازه ای نا مفهوم باشد و نیاز به توضیحات بیشتر و واضح تری دارد و شایسته است کلیه مثالها و انتظاراتی که طراحان دروس مد نظر خویش دارند به درستی و به روشنی پاسخ داده شود و بعنوان راهنمای دبیر در اختیار دبیر قرار بگیرد و صرف بیان یک مثال و ما بقی را به عهده دبیر و دانش آموز قرار دادن در این مرحله نتایج مطلوبی را به همراه نخواهد داشت .البته انتظار این است که دبیران در سالهای آتی به اندازه ای از مهارت برسند تا ضمن درک کامل دروس و تسلط بر موضوعات وارد حیطه خلاقیت و نوآوری نیز بگردند.

    • مریم کیوانیان

      داشتن پاسخ فعالیتها برای دبیران ضرورت است چون وقتی اصلابرای چنین درسی اموزشی نبوده چگونه ازدبیرمیتوان انتظارداشت به دانش اموزان پاسخ صحیح بدهدالبته اموزش دبیران نیزبایددرتابستان صورت میگرفت من خواهشمندم درزمینه پاسخگویی صحیح فعالیتهاهمکاری فرمایید

      • مدرسه آینه

        با سلام
        ما هم در مدرسه آینه دقیقا ناظر به همین نیاز با تمام توان در حال برگزاری دوره های تربیت مدرس و تولید محصولات مکمل برای دبیران هستیم. گرچه توان ما هم محدود است و بخشی از این تدبیر بایست در آموزش و پرورش صورت می گرفت و توان یک مجموعه خصوصی بیش از این میزان نیست.

  • Ali

    چرا پاور پوینت ها روی کامپیوتر اجرا نمیشن؟

    • مدرسه آینه

      کسی تاکنون در استفاده از این پاورپوینتها مشکلی نداشته. شاید از ورژنهای قدیمی پاورپوینت استفاده می کنید.

  • Elham

    awli bud mercccccccccccccccccccccccccccccc::::::::::::::::::::::::::::)

  • دلی

    سلام.میشه جواب فعالیت های این کتاب رو هم قرار بدید؟ممنون میشم.از سایت خوبتون هم ممنون.

  • ایدا

    فیلم های درس دهم تفکر رو چطور باید دانلود کنیم پلیز کمک کنید