ارائه دروس کتاب تفکر و سواد رسانه ای ویژه معلمین

کتاب تفکروسوادرسانه‌ای | پاورپوینت درس ۱۴: مخاطب بی مخاطب (حقوق مخاطب)

در پاورپوینت پیش رو تلاش شده است تا با مثالهای متنوعی همچون ماجرای شارلی اِبدو، افشاگری های «ادوارد اسنودن»، دیکتاتوری «استیو جابز»، سلفی جنجالی یک میمون، مو تراشیدنهای «مهران مدیری» در برنامه «دورهمی»، بازی «دوستت را بترسان» و نظام درجه بندی فیلم در امریکا (MPAA) توضیحات کاملی راجع به هر یک از انواع حقوق مخاطب آورده شود.

درس چهاردهم کتاب تفکر و سواد رسانه ای با عنوان «مخاطب بی مخاطب» در راستای بحث مخاطب شناسی به بحث مهم «حقوق مخاطب» در مواجهه با رسانه ها می پردازد. امروزه گستردگی رسانه ها در زندگی انسانها، چالشهای حقوقی فراوانی را بین رسانه ها و مخاطبان ایجاد کرده است. چالشهایی که برای مواجهه با آنها بحثی به نام «حقوق مخاطب» جای خود را در میان مباحث روز دنیا باز کرده است.

یکی از متاخرترین وقایعی که اهمیت ماجرای حقوق مخاطب را در اذهان عمومی برجسته تر از پیش نمود، ماجرای افشاگری های مامور سابق CIA و پیمانکار فراریِ NSA (شورای امنیت ملی امریکا) یعنی «ادوارد اسنودن» باشد. اسنودن در ژوئن ۲۰۱۳ اطلاعات طبقه بندی شده‌ای از برنامه‌های فوق سری NSA (آژانس امنیت ملی امریکا) از جمله برنامه گسترده شنود را به نشریات گاردین، نیویورک تایمز و واشینگتن پست لو داد. از آن زمان جنجالهای زیادی در رابطه با نقض گسترده «حریم خصوصی» توسط دولت امریکا در دنیا راه افتاد.

بنا به مدارک اسنودن، این برنامه‌ها که شامل جاسوسی از مردم عادی و شخصیتها در مکالمات تلفنی، ایمیل، استفاده از موتور جستجو ی اینترنت و … در تمام کشورها و بدون رعایت مرزهای سیاسی توسط دولت امریکا صورت می‌گیرند، در درجه اول توسط آژانس امنیت ملی ایالات متحده آمریکا (ان اس ای) به اجرا در می آیند. افشاگریهای اسنودن آغاز رسانه‌ای شدن اطلاعات مربوط به افشاگری‌های جاسوسی گسترده بود.

«نقض حریم خصوصی» یکی از حقوق مخاطب در مواجهه با رسانه هاست. برخی دیگر از این حقوق را می توان اینگونه نام برد:

  • حق دسترسی به اطلاعات (حق انتخاب)
  • حق حفظ حرمت اشخاص و منع افترا و توهین
  • حفظ عفت و اخلاق عمومی و منع هرزه نگاری
  • رعایت بهداشت روانی و پرهیز از خشونت
  • رعایت حقوق مخاطبان آسیب پذیرتر (مثل کودکان)
  • حق کپی رایت
  • حق احترام به عقاید دینی و مقدسات
  • حق پاسخگویی و تصحیح
  • حق بهره مندی از اطلاعات صحیح و دقیق و منع نشر اکاذیب
  • حق بهره مندی مساوی از قانون
  • رعایت انصاف در رسانه ها

در پاورپوینت پیش رو تلاش شده است تا با مثالهای متنوعی همچون ماجرای شارلی اِبدو، افشاگری های «ادوارد اسنودن»، دیکتاتوری «استیو جابز»، سلفی جنجالی یک میمون، مو تراشیدنهای «مهران مدیری» در برنامه «دورهمی»، بازی «دوستت را بترسان» و نظام درجه بندی فیلم در امریکا (MPAA)  توضیحات کاملی راجع به هر یک از حقوق فوق آورده شود.

پاورپوینت درس ۱۴ را می توانید از طریق لینک زیر دریافت نمایید. ذکر این نکته ضروری است که تمام حقوق مادی و معنوی این پاورپوینتها برای مدرسه هنر و رسانه آینه است و حذف لوگوی مدرسه آینه از این پاورپوینتها نقض حقوق معنوی مدرسه آینه می باشد.

دریافت پاورپوینت درس ۱۴ کتاب تفکر و سواد رسانه ای

 

همچنین در ارائه مدرسه آینه به ۸ فیلم ارجاع داده شده است، به یک فیلم هم (با عنوان تکنیک نقاشی) در یکی از صفحات درس ارجاع داده شده است. شما می توانید در ادامه همه این فیلمها را مشاهده و دریافت نمایید.

دریافت تمامی فیلمهای درس ۱۴ از کانال تلگرام مدرسه آینه

 

 

فیلم ۱- افشاگری ادوارد اسنودن

فیلم ۲- نقض حریم خصوصی

فیلم ۳- دیکتاتوریِ استیو جابز

فیلم ۴- ریش تراش مهران مدیری

فیلم ۵- دوستت را بترسان!

فیلم ۶- سلفی جنجالی یک میمون!

فیلم ۷- در شارلی اِبدو چه گذشت؟

فیلم ۸- اریک کانتونا و شارلی ابدو!

فیلم ۹- تکنیک نقاشی (فیلم کتاب)


ارائه دروس قبل:

+ کتاب تفکروسوادرسانه‌ای | پاورپوینت درس ۱۳: مخاطب فعال یا منفعل!

+ کتاب تفکروسوادرسانه‌ای | پاورپوینت درس ۱۲: مخاطب خاص

+ کتاب تفکروسوادرسانه‌ای | پاورپوینت درس ۱۱: دروازه بانی خبر

10+



نظری ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*