ارائه دروس کتاب تفکر و سواد رسانه ای ویژه معلمین

کتاب تفکروسوادرسانه‌ای | پاورپوینت درس ۷ و ۸: فنون اقناع ۲

اقناع عبارت است از ایجاد اشتراک معنا میان فرستنده و گیرنده که منجر به همراهی مخاطب با اهداف مولفان و صاحبان رسانه می شود. در این درس بخش دوم فنون اقناع ارائه می شود.

همانطور که پیشتر گفتیم، در فرآیند ارتباطات که نمودار کلی آن در درس پنجگانه سواد رسانه ای آورده شد، محوری ترین و مهمترین اتفاق «اقناع» است. در واقع اقناع عبارت است از ایجاد اشتراک معنا میان فرستنده و گیرنده که منجر به همگامی و همراهی مخاطب با اهداف و امیال مولفان و صاحبان رسانه می شود. به بیان دیگر «اقناع غایت ارتباطات است». در این میان بیشترین هدف زندگی اجتماعی و تفهیم و تفاهم با دیگران و فرستادن پیام، عبارت است از تشویق گیرنده به تغییر رفتار، نگرش، باور، ارزش یا دیدگاه افراد، مطابق نظر فرستنده که این موضوع، همان اقناع است.

فن اقناعی تکرار

درس ۷ و ۸ از کتاب تفکر و سواد رسانه ای با محور قرار دادن عنصر اقناع، به بیان برخی از فنون اقناع مخاطب از طریق پیامهای رسانه ای پرداخته است. پیش از آنکه وارد بحث شویم، ذکر این نکته در مورد کتاب تفکر و سواد رسانه ای ضروری است که با توجه به حجم بالا و اهمیت فراوان مطالب درس ۷، و همچنین به دلیل آنکه درس ۸ عملا نمونه ای بسط یافته از درس ۷ است، تصمیم گرفتیم تا دو درسِ ۷ و ۸ را به صورت همزمان ارائه کنیم. به این صورت که دو درس را یکی کرده و پاورپوینتی تجمعی برای دو درس آماده نموده ایم. اما با توجه به تعداد بالای فنون اقناع تصمیم نهایی بر آن شد که از میان ۱۴ فن اقناعِ مورد بررسی، ۷ مورد را به همراه مصادیقشان در بخش اول و در قالب یک جلسه آموزشی و همچنین ۷ مورد دیگر را در پاورپوینت دوم برای شما دبیران عزیز آماده کنیم. فلذا پس از ارائه هفت فن اقناعِ گواهی دادن ستاره ها، استفاده از زیبایی، طنز، ترس، تداعی، تطمیع و اغراق در درس قبل، این مطلب اختصاص دارد به پاورپوینت بخش دوم مبحث فنون اقناع.

فن اقناع مقایسه چاکلز و چی توز

هر پیام ارتباطی می تواند از چند فن اقناع مختلف برای ارتباط گیری با مخاطب خود استفاده کند، در همین راستا در برخی از مثالهای این درس به طور همزمان چند فن اقناع را در مصادیق مورد بررسی، بیان می کنیم.

فنون اقناع در تمامی کارکردهای رسانه مورد استفاده قرار می گیرند. کارکردهایی از جمله خبر، سرگرمی، آموزش، ارشاد، بسیج عمومی و تبلیغات. اما کاربست فنون اقناع در کارکرد تبلیغات بیش از سایر کارکردهای رسانه مورد رجوع و مورد توجه است. از همین رو مثل درس قبل در این درس نیز برای توضیح هر یک از فنون اقناع به یک پیام بازرگانی استناد کرده ایم و در انتها نیز با ذکر مصادیقی بیشتر، سعی کرده ایم تا دست شما را برای تمرین دادن به دانش آموزانتان بیشتر باز بگذاریم.

فنون اقناع

در ادامه با ۷ فن اقناع جدیدی که در این درس به آنها پرداخته ایم بیشتر آشنا خواهیم شد:

  1. برجسته سازی: استخراج یک پیام، از میان دیگر پیام‌ها یا از میان عبارت‌های یک پیام، در حالی که موضوعات دیگر مطرح شده از سوی رسانه، کوچک و کم اهمیت جلوه کند، برجسته سازی نام دارد.
  2. تکرار: پیام های رسانه ای هرچقدر بیشتر تکرار شوند، بیشتر در ذهن ما تثبیت و همین امر موجب اعتماد بیشتر ما به آن ها می شود. تکرار یک پیام به مانند ضربات چکشی است که کم کم یک میخ را به داخل چوب می راند.
  3. همراهی با جماعت (ارابه یا واگن): ضرب المثلی داریم که می گوید «خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو» این فن به شما القا می کند که اگر عده ای زیاد مشغول کاری هستند یا به چیز خاصی عقیده دارند برای شما بهتر است که به آن ها بپیوندید. مانند افرادی که برای سوار شدن در ارابه ای که شروع به حرکت کرده است با یکدیگر رقابت می کنند تا جا نمانند.
  4. استفاده از ترین ها (شدت): برخی ساختارهای زبانی باعث می شود ما شدت چیزی را بیشتر احساس کنیم و همین مسئله باعث می شود تا برای کار خاصی قانع شویم. به کارگیری صفات عالی (‌ترین) ‌در تبلیغات از این دسته است. وقتی فروشگاهی، محصول خود را ارزان ترین، بهترین، پرفروش ترین، اولین، و… بیان می کند، شما برای خرید از آن بیشتر ترغیب می شوید. 
  5. ادعای آشکار: بعضی وقت ها پیام های رسانه ای مستقیم و با سند و مدرک آشکار، ادعاهایی قابل آزمایش را مطرح می کنند برای اینکه توجه شما را به خود جلب کنند و شما را نسبت به مصرف آن محصول قانع کنند. اما آیا این برای شما امکانپذیر است که آن محصول را به آزمایشگاه مخصوصی ببرید و درستی و نادرستی آن اجزا و درصدها را مشخص کنید؟
  6. مقایسه: بسیاری از پیام های رسانه ای سعی می کنند تا با این روش محصول، آرا یا نظریاتی را در ذهن مخاطب جا بیاندازد. البته مقایسه درست و خوب، مقایسه ای است که در آن قیاس شوندگان با همدیگر مشابه باشد و شرایطی یکسان برای مقایسه داشته باشند.
  7. استفاده از نمادها: نمادها کلمات یا تصاویری هستند که مفاهیمی بزرگتر را به ذهن ما متبادر می کنند. این مفاهیم به طور معمول، محتوایی احساسی و قوی دارند. پیام های رسانه ای به طور معمول از شدت و قدرت نمادها برای پذیرش و مقبولیت نزد مخاطبان استفاده می کنند.

همرنگ جماعت نشدن

در ادامه می توانید از طریق پاورپوینت بخش دوم فنون اقناع، فنون فوق را با مصادیق فراوان تمرین نمایید. همچنین ذکر این نکته خالی از لطف نیست که برای تدریس هرچه بهتر دبیران تلاش شده است تا در بخش Note زیر هر اسلاید توضیحات کاملی راجع به مباحثی که بایست در کلاس مطرح شود آورده شود. فلذا دبیران محترم ضمن مطالعه این بخشها تمام تلاش خود را بایست بکنند تا مفاهیم را با شیوه های اکتشافی برای شاگردانشان جا بیاندازند و با وقت کافی گذاشتن روی مثالها لذت کشف دسته بندی های عالم رسانه را با دانش آموزانشان به اشتراک بگذارند.

دریافت پاورپوینت درس۷و۸ کتاب تفکروسوادرسانه ای – بخش دوم

همچنین کسانی که نمی توانند فیلمها را از سایت آپارات دریافت کنند، می توانند تمامی فیلمهای این پاورپوینت را از طریق لینک زیر و عضویت در کانال تلگرامی مدرسه هنر و رسانه آینه دریافت نمایند:

دریافت تمامی فیلمهای این جلسه از تلگرام مدرسه آینه

 

فیلم ۸- یخچال LG، فن برجسته سازی

فیلم ۹- تبلیغ عجیب پنیر پاندا، فن تکرار

فیلم ۱۰- فروشگاه اینترنتی ۵۰۴۰، فن همرنگی با جماعت

فیلم ۱۱- بانک سپه، فن استفاده از ترین ها

فیلم ۱۲- خردکن پلین، فن ادعای آشکار

فیلم ۱۳- اسنک جادویی چاکلز، فن مقایسه

فیلم ۱۴- بانک نور، فن استفاده از نمادها


ارائه دروس قبل:
10+



نظری ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*