ارائه دروس کتاب تفکر و سواد رسانه ای ویژه معلمین - به روز رسانی شده با کتاب درسی سال 96

کتاب تفکروسوادرسانه‌ای | پاورپوینت درس ۸: فنون اقناع ۲ (درس اختیاری)

اقناع عبارت است از ایجاد اشتراک معنا میان فرستنده و گیرنده که منجر به همراهی مخاطب با اهداف مولفان و صاحبان رسانه می شود. به بیان دیگر «اقناع غایت ارتباطات است». این درس در ادامه درس 6 کتاب آمده که اختیاری است.

به روزرسانی شده متناسب با کتاب سال ۱۳۹۶

این درس در کتاب سال ۱۳۹۵ نبوده و به عنوان یک درس اختیاری در نسخه سال ۹۶ به کتاب اضافه شده است.


همانطور که پیشتر گفتیم، در فرآیند ارتباطات که نمودار کلی آن در درس پنجگانه سواد رسانه ای آورده شد، محوری ترین و مهمترین اتفاق «اقناع» است. در واقع اقناع عبارت است از ایجاد اشتراک معنا میان فرستنده و گیرنده که منجر به همگامی و همراهی مخاطب با اهداف و امیال مولفان و صاحبان رسانه می شود. به بیان دیگر «اقناع غایت ارتباطات است». در این میان بیشترین هدف زندگی اجتماعی و تفهیم و تفاهم با دیگران و فرستادن پیام، عبارت است از تشویق گیرنده به تغییر رفتار، نگرش، باور، ارزش یا دیدگاه افراد، مطابق نظر فرستنده که این موضوع، همان اقناع است.

درس ۶، ۷ و ۸ از کتاب تفکر و سواد رسانه ای با محور قرار دادن عنصر اقناع، به بیان برخی از فنون اقناع مخاطب از طریق پیامهای رسانه ای پرداخته است. پیش از آنکه وارد بحث شویم، ذکر این نکته در مورد کتاب تفکر و سواد رسانه ای ضروری است که با توجه به حجم بالا و اهمیت فراوان مطالب درس ۶، و همچنین به دلیل آنکه درس ۷ عملا نمونه ای بسط یافته از درس ۶ است، تصمیم گرفتیم تا به جای ارائه پاورپوینت مستقلی برای درس ۷، مطالب درس ۶ را در دو پاورپوینت بسط دهیم. همچنین فنون اقناع ارائه شده در درس ۸ که به صورت اختیاری ارائه شده است، در پاورپوینت جداگانه ای ارائه شده است. اما با توجه به تعدد فنون اقناع، از میان ۱۳ فن اقناعِ مورد بررسی، ۷ مورد را به همراه مصادیقشان در بخش اول و در قالب یک جلسه آموزشی و همچنین ۶ مورد دیگر را در پاورپوینت دوم برای شما دبیران عزیز آماده کرده ایم. فلذا پس از ارائه ۱۳ فن اقناعِ درس های ۶ و ۷، در این درس ۱۳ فن اقناعِ گرم و صمیمی، تملّق، کلمات پر زرق و برق، بر پسب زدن، حسن تعبیر، تازگی، نوستالژی، پرسش های معلوم الجواب، شواهد علمی، راه حل های ساده، کاریزما، دروغ بزرگ و شیب لغزان توضیح داده شده است.

فنون اقناع در تمامی کارکردهای رسانه مورد استفاده قرار می گیرند. کارکردهایی از جمله خبر، سرگرمی، آموزش، ارشاد، بسیج عمومی و تبلیغات. اما کاربست فنون اقناع در کارکرد تبلیغات بیش از سایر کارکردهای رسانه مورد رجوع و مورد توجه است. از همین رو ما نیز برای توضیح هر یک از فنون اقناع به یک پیام تصویری استناد کرده ایم و در انتها نیز با ذکر مصادیقی بیشتر، سعی کرده ایم تا دست شما را برای تمرین دادن به دانش آموزانتان بیشتر باز بگذاریم. در ادامه با ۱۳ فن اقناع که در این درس به آنها پرداخته ایم بیشتر آشنا خواهیم شد:

  1. محیط صمیمی و گرم: این روش که در واقع شکل دیگری از روش تداعی معانی است، سعی می کند با ارائه تصویری از محیطی صمیمی و گرم (خصوصاً از خانواده ، کودکان یا حیوانات)، راحتی، فراغت یا نشاط را برای تأثیر بیشتر بر مخاطب شبیه سازی کند.
  2. تملّق: قانع کنندگان چاپلوسی کردن را دوست دارند، چون آنها را به هدفشان نزدیک تر می کند. این طور پیام ها به طور پنهان جملات تملّق آمیزی هستند برای متقاعد ساختن شما. مثلاً افرادی را نشان می دهند که کار های احمقانه انجام می دهند برای اینکه ما احساس کنیم که از آنها زرنگ تر و برتر هستیم.
  3. کلمات پر زرق و برق: برخی از کلمات و اصطلاحات هستند که تقریباً راجع به پذیرش آنها در جامعه اتفاق نظر وجود دارد. اینگونه کلمات به اصطلاح پر فضیلت مثل تمدن، مردم سالاری، حقوق بشر، آزادی، زیبایی، عشق و … معمولاً در بسیاری از پیام های رسانه ای مورد استفاده قرار می گیرند
  4. برچسب زدن: این فن برخلاف کلمات پر زرق و برق، یک شخص،  یک موضوع یا یک ایده را به نام هایی با ویژگی های منفی (مثل دروغ گو، سخن چین، تروریست، خرابکار و … ) پیوند  می زند. 
  5. معادل سازی: این فن درواقع جایگزین کردن کلماتی مطلوب به جای اصطلاحات و موضوعات نا خوشاند است تا مخاطب نسبت به آن پذیرش بیشتری داشته باشد.
  6. تازگی: این روش با استفاده از سرتیتر ها «تازه ترین اخبار»، «خبر فوری» و پخش زنده در بسیاری از بخش های خبریِ مطبوعات، تلویزیون و وبگاه ها قادر است نگاه ما را به خود جلب کند.
  7. نوستالژی: در این روش سازندگان پیام های رسانه ای با همراه کردن یک پیام با تصاویر، پویانمایی ها، فیلم ها، موسقی های و … خاطره انگیز قدیمی، از این احساس درونی ما برای تأثیر گذاری بیشتر استفاده می کنند.
  8. پرسش های معلوم الجواب: در این فن سوالاتی مطرح می شود که مخاطب صحت گفته سوال کننده را تأیید می کند. ذهن مخاطب آماده می شود تا او پیشنهاد خود را مطرح کند.
  9. شواهد علمی: در این روش از خروجی ها و نتایج علمی کار پژوهشگران و دانشمندان مثل نمودارها، آمارها، نتایج آزمایشگاهی و … برای اثبات موضوعی استفاده می شود.
  10. راه حل های ساده: آگهی دهندگان تجاری در بسیاری از مواقع از این استراتژی استفاده می کنند و مدعی می شوند استفاده از محصول تولیدی آنها یا انجام اقدام مورد نظرشان می تواند شما را زیبا یا موفق کند.
  11. کاریزما: استفاده از حرف ها و گفته های بزرگان مانند امام خمینی(ره) و گاندی که دارای صفات و ویژگی های منحصر به فردی برای هستن و مورد ستایش مردم قرار دارند در پیام های رسانه ای می تواند علتی برای اقناع مخاطب شود.
  12. دروغ بزرگ: دروغ بزرگ درواقع چیزی بیشتر از اغراق، بزرگ نمایی و مبالغه است که با آنچنان اعتماد یا کاریزمایی گفته می شود که مخاطب، بدون تعقل آن را می پذیرد.
  13. شیب لغزان: در این فن به جای پیش بینی یک آینده مثبت، یک برونداد منفی هشدار داده می شود.

در ادامه می توانید از طریق پاورپوینت درس ۸، فنون فوق را با مصادیق ذکر شده در کتاب تمرین نمایید. همچنین ذکر این نکته خالی از لطف نیست که برای تدریس هرچه بهتر دبیران تلاش شده است تا در بخش Note زیر هر اسلاید توضیحات کاملی راجع به مباحثی که بایست در کلاس مطرح شود آورده شود. فلذا دبیران محترم ضمن مطالعه این بخشها تمام تلاش خود را بایست بکنند تا مفاهیم را با شیوه های اکتشافی برای شاگردانشان جا بیاندازند و با وقت کافی گذاشتن روی مثالها لذت کشف دسته بندی های عالم رسانه را با دانش آموزانشان به اشتراک بگذارند.

دریافت پاورپوینت درس۸ کتاب تفکروسوادرسانه ای

 

3+



نظری ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

  • داریوش جاویدی

    باسلام . احتراماً باتوجه به اینکه قبلاً از این سایت خرید نموده ام و رمز ورود را فراموش کرده ام و اکنون اطلاعاتی که وارد می نمایم تکراری است نمی توانم خرید نمایم . لطفاً مسیر خرید را ساده تر انجام دهید تا بتوانیم خرید نماییم . باتشکر.

  • Mahsa

    سلام ببخشید من درس هشتم تفکر دهم رو میخواستم ولی نذاشتید اگه بذارید ممنون میشم.