ارائه دروس کتاب تفکر و سواد رسانه ای ویژه معلمین

کتاب تفکروسوادرسانه‌ای | پاورپوینت درس ۱۰: بازیگردانان بزرگ

در این درس با محور قرار دادن اطلاعاتی از افراد پشت پرده رسانه ها و صاحبان و سرمایه داران اصلی رسانه های بزرگ، به دنبال آن هستیم تا مخاطبان را نسبت به ماهیت فرستندگان پیام و اهداف و انگیزه هایشان از تولیدات رسانه ای حساس کنیم.

درس دهم نیز در ادامه درس قبلی،  قرار است به سوالات زیر از سوالات پنجگانه سواد رسانه ای ناظر به فرستنده پیام و هدف آن پاسخ دهد:

  • چه کسی پیام را فرستاده است؟
  • چرا این پیام فرستاده شده است؟

در این درس با محور قرار دادن اطلاعاتی از افراد پشت پرده رسانه ها و صاحبان و سرمایه داران اصلی رسانه های بزرگ، به دنبال آن هستیم تا مخاطبان را نسبت به ماهیت فرستندگان پیام و اهداف و انگیزه هایشان از تولیدات رسانه ای حساس کنیم.

کمپانی های هالیوودی

به عنوان مثال همه بازیگر نقش اول فیلم هری پاتر را می شناسند ولی اطلاعات چندانی از نویسنده این مجموعه کتب، تهیه کننده مجموعه فیلم و کمپانی سرمایه گذار روی مجموعه آثار هری پاتر ندارند.

همچنین جای این سوال باقیست که چند نفر از مخاطبان شبکه هایی همچون FOX، CNN، BBC، Sky و سایر شبکه های تلویزیونی خارجی مدیران و سیاستگذاران این رسانه ها را می شناسند؟ یا ما نام چند نفر از مدیران شبکه های تلویزیونی خودمان را می دانیم؟

توهم انتخاب جریان آزاد اطلاعات

به عنوان مثال در امریکا ۹۰ درصد از همه رسانه ها توسط ۶ شرکت بزرگ اداره می شوند. این ۶ شرکت عبارتند از: Comcast، Newscorp، Disney، Viacom، Time Warner و CBS. به عنوان نمونه ۳ برند رسانه ای معروفِ امریکایی CNN، HBO و Time متعلق به شرکت Time Warner هستند.

در واقع مخاطب این فضای رسانه ای فکر می کند با هزاران انتخاب مختلف و متنوع مواجه است و این خودش هست که از بین این موارد آزادانه به انتخاب می پردازد. در صورتیکه تعداد محدودی سیاستگذار، با ایجاد تعدد برند، انتخابهای افراد را از نقطه شروع شکل می دهند و شما صرفا از میان انتخاب این صاحبان رسانه مجبور به انتخاب هستید. به این می گویند: «توهم انتخاب» و دروغی به نام «جریان آزاد اطلاعات».

دیالوگ ماندگار فیلم نمایش ترومن

در ادامه با ارائه نمونه فیلمهایی که به بیان تسلط رسانه ها بر زندگی بشر امروزی و ماهیت مالکان رسانه ها پرداخته اند تلاش میکنیم توجه دانش آموزان را بیش از پیش نسبت به اهمیت توجه به فرستندگان پیام بالاتر ببریم. دو نمونه از این آثار که فیلمهایشان نیز در ادامه آمده است عبارتند از: فیلم سینمایی «نمایش ترومن» و انیمیشن کوتاه «راه حل طناب».

دریافت پاورپوینت درس ۱۰ کتاب تفکروسوادرسانه ای

 

همچنین کسانی که نمی توانند فیلمها را از سایت آپارات دریافت کنند، می توانند تمامی فیلمهای این پاورپوینت را از طریق لینک زیر و عضویت در کانال تلگرامی مدرسه هنر و رسانه آینه دریافت نمایند:

دریافت تمامی فیلمهای این درس از کانال تلگرام مدرسه آینه

 

 

فیلم ۱- پشت پرده هری پاتر

فیلم ۲- امپراطوری هالیوود

فیلم ۳- نمایش ترومن

فیلم ۳.۵- معرفی فیلم نمایش ترومن (ویژه معلمان)

فیلم ۴- راه حل طناب

 

7+

مدرسـه آینه



نظری ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

  • مدرس درس

    سلام
    ببخشید فیلم ۱ پشت پرده هری پاتر نیومده .
    باتشکر

  • معلم سواد رسانه ای

    سلام وقت بخیر . ضمن تشکر و خسته نباشید ازبابت پاور پوینت ها و فیلم ها که برای سواد رسانه تهیه میکنید . که کمک بزرگی در تدریس این درس هست . میخاستم پیشنهاد کنم اگه امکانش هست دروس بعدی در فصول امتحان تهیه شود تا در ترم بعدی باز بتونیم دروس رو تدریس کنیم . با تشکر

  • ایدا

    فیلما اشتبا نیس توکتاب که اسم این فیلما نیومده

    • مدرسـه آینه

      ما به تعدادی از فیلمهای کتاب دسترسی داریم که تدریجا و متناسب با دروس قرارشون میدیم. اما خیلی از فیلمها رو نه آموزش و پرورش در سایت تالیف قرار داده نه جای دیگه متاسفانه در دسترس هستن. مثلا در درس ۹ فیلمهای مستربین و دیرین دیرین رو قرار دادیم. ولی فیلمهای خط لوله و هوندا از درس ۱۰ هیچ جا موجود نیست.
      ضمنا ویدیوهای قرار گرفته در پاورپوینتهای هر درس، متناسب با ارائه هایی هستن که پژوهشگران و مدرسان مدرسه آینه برای اون درس طراحی کردن. این ارائه ها در عین حال که سرفصلهای کتاب رو تا جای ممکن پوشش میدن، ولی به هیچ وجه عین به عین وابسته به متن کتاب نیستن و نوآوری های فراوانی در اونها انجام شده و ویدیوهایی که می بینید پیشنهادهای مدرسه آینه هستن برای تدریس این دروس.

  • نازنین

    سلام میشه هر چه سریعتر لطف کنید درس دوازدهم مخاطب خاص رو هم بدین؟من دوهفته دیگه کنفرانسش رو دارم و واقعا نیازمندم به لطفتون/ممنون میشم یاعلی