ارائه دروس کتاب تفکر و سواد رسانه ای ویژه معلمین

کتاب تفکروسوادرسانه‌ای | پاورپوینت درس ۹: مهندسان پیام

در پاورپوینت آماده شده برای این درس، به کمک سوژه خبریِ «اسیدپاشی در اصفهان» در سال 1393، و بررسی بازتاب این رویداد تاسف بار در قالبهای مختلف رسانه ای، مفاهیم ظرفیت رسانه ای، متن رسانه ای، فرستنده پیام و اهداف آن را مورد بررسی قرار داده ایم.

درس نهم، نخستین درس از فصل سوم کتاب تفکر و سواد رسانه ای با عنوان «نادیده های رسانه ها» است که در آن قرار است به سوالات زیر از سوالات پنجگانه سواد رسانه ای ناظر به فرستنده پیام و هدف آن پاسخ داده شود:

  • چه کسی پیام را فرستاده است؟
  • چرا این پیام فرستاده شده است؟

متن رسانه ای چیست؟ مهندسان پیام

یکی از مهمترین نکات مغفول مانده در مواجهه مخاطبان با رسانه، عدم توجه به فرستنده پیام و اهداف آن است. برای این مهم یکی از امور راهگشا توجه به مفهوم «ظرفیت رسانه» است. در واقع اگر بدانیم ظرفیت هر قالب رسانه ای با سایر قالبها متفاوت است و نمی شود هر حرفی را در هر رسانه ای بیان کرد، می فهمیم که اولین گام برای انتقال یک پیام، انتخاب متن رسانه ای است. به بیان دیگر:

  • نمی شود سریعترین اخبار را در یک فیلم سینمایی منتشر کرد.
  • بازیهای رایانه ای جای تحلیل خبر نیست.
  • نمی شود مقاله ای ۱۰۰۰۰ کلمه ای را در تلگرام دست به دست چرخاند.
  • روزنامه جای فیلم دیدن نیست.
  • خبرگزاری جای قصه پردازی و شخصیت پردازی نیست.

ظرفیت رسانه ای چیست؟

از سوی دیگر باید توجه داشته باشیم که امروزه یک تصویر یا فیلم، روش مهم و پرکاربردی برای انتقال پیام، و دیدن آنها دقیقا نوعی مطالعه است. هر پیام رسانه ای دارای یک متن است، ولی این متن، الزاما نوشتاری نیست! به بیان دیگر، متن رسانه ای همانطور که می تواند متن نگارشی شبیه یک کتاب باشد، می تواند متن تصویری و حتی متنی نمادین، چون چراغ قرمز راهنمایی و رانندگی باشد. ما هنگامی که سخن می گوییم یا به رادیو گوش می دهیم، با متن صوتی سر و کار داریم. موسیقی نیز متن صوتی است که می تواند حاوی مضمون و بار جدی معنایی باشد. ویژگی مشترک همه این متون، بده و بستان پیام است.

حال باید دقت کرد که فرستنده پیام، حتی در انتخاب متن رسانه ای خود نیز همه عوامل را بررسی می کند که هر حرفی را در هر قالبی بیان نکند. از این رو مطمئنا پس از انتخاب قالب و در مسیر تولید محتوا، همین فرستنده پیام، عوامل فراوان دیگری را هم بررسی می نماید. پس گیرنده پیام رسانه ای بایست حتما نسبت به جزئیات یک متن رسانه ای و نیز انگیزه های فرستنده از انتقال این پیام حساس باشد.

اسیدپاشی اصفهان مهندسان پیام

در پاورپوینت آماده شده برای این درس، به کمک سوژه خبریِ «اسیدپاشی در اصفهان» در سال ۱۳۹۳، و بررسی بازتاب این رویداد تاسف بار در قالبهای مختلف رسانه ای با رویکردهای متفاوت، مفاهیم ظرفیت رسانه ای، متن رسانه ای، فرستنده پیام و اهداف آن را مورد بررسی قرار داده ایم.

دریافت پاورپوینت درس ۹ کتاب تفکروسوادرسانه ای

 

همچنین کسانی که نمی توانند فیلمها را از سایت آپارات دریافت کنند، می توانند تمامی فیلمهای این پاورپوینت را از طریق لینک زیر و عضویت در کانال تلگرامی مدرسه هنر و رسانه آینه دریافت نمایند:

دریافت تمامی فیلمهای این درس از کانال تلگرام مدرسه آینه

 

 

فیلم ۱- اسیدپاشی در رسانه های خارجی

فیلم ۲- اسیدپاشی در رسانه های داخلی

فیلم ۳- تیزر لانتوری

فیلم ۴- تیزر مستند چشم در برابر چشم

فیلم ۵- مستربین

فیلم ۶- دیرین دیرین


ارائه دروس قبل:
5+

مدرسـه آینه



نظری ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*