ارائه دروس کتاب تفکر و سواد رسانه ای ویژه معلمین

کتاب تفکروسوادرسانه‌ای | پاورپوینت درس ۷ و ۸: فنون اقناع ۱

اقناع عبارت است از ایجاد اشتراک معنا میان فرستنده و گیرنده که منجر به همراهی مخاطب با اهداف مولفان و صاحبان رسانه می شود. به بیان دیگر «اقناع غایت ارتباطات است». با توجه به اشتراک دو درس 7 و 8 کتاب، پاورپوینت این دو درس تجمیعی و در 2 بخش ارائه می شود.

در فرآیند ارتباطات که نمودار کلی آن در درس پنجگانه سواد رسانه ای آورده شد، محوری ترین و مهمترین اتفاق «اقناع» است. در واقع اقناع عبارت است از ایجاد اشتراک معنا میان فرستنده و گیرنده که منجر به همگامی و همراهی مخاطب با اهداف و امیال مولفان و صاحبان رسانه می شود. به بیان دیگر «اقناع غایت ارتباطات است». در این میان بیشترین هدف زندگی اجتماعی و تفهیم و تفاهم با دیگران و فرستادن پیام، عبارت است از تشویق گیرنده به تغییر رفتار، نگرش، باور، ارزش یا دیدگاه افراد، مطابق نظر فرستنده که این موضوع، همان اقناع است.

فنون اقناع

درس ۷ و ۸ از کتاب تفکر و سواد رسانه ای با محور قرار دادن عنصر اقناع، به بیان برخی از فنون اقناع مخاطب از طریق پیامهای رسانه ای پرداخته است. پیش از آنکه وارد بحث شویم، ذکر این نکته در مورد کتاب تفکر و سواد رسانه ای ضروری است که با توجه به حجم بالا و اهمیت فراوان مطالب درس ۷، و همچنین به دلیل آنکه درس ۸ عملا نمونه ای بسط یافته از درس ۷ است، تصمیم گرفتیم تا دو درسِ ۷ و ۸ را به صورت همزمان ارائه کنیم. به این صورت که دو درس را یکی کرده و پاورپوینتی تجمعی برای دو درس آماده نموده ایم. اما با توجه به تعدد فنون اقناع تصمیم نهایی بر آن شد که از میان ۱۴ فن اقناعِ مورد بررسی، ۷ مورد را به همراه مصادیقشان در بخش اول و در قالب یک جلسه آموزشی و همچنین ۷ مورد دیگر را در پاورپوینت دوم برای شما دبیران عزیز آماده کنیم. فلذا این مطلب اختصاص دارد به پاورپوینت بخش اول مبحث فنون اقناع.

فنون اقناع

فنون اقناع در تمامی کارکردهای رسانه مورد استفاده قرار می گیرند. کارکردهایی از جمله خبر، سرگرمی، آموزش، ارشاد، بسیج عمومی و تبلیغات. اما کاربست فنون اقناع در کارکرد تبلیغات بیش از سایر کارکردهای رسانه مورد رجوع و مورد توجه است. از همین رو ما نیز برای توضیح هر یک از فنون اقناع به یک پیام بازرگانی استناد کرده ایم و در انتها نیز با ذکر مصادیقی بیشتر، سعی کرده ایم تا دست شما را برای تمرین دادن به دانش آموزانتان بیشتر باز بگذاریم. در ادامه با ۷ فن اقناع که در این درس به آنها پرداخته ایم بیشتر آشنا خواهیم شد:

  1. گواهی دادن ستاره ها، نخبگان و مردم عادی: این فن پای فرد سومی را به میان می­­کشدتا گیرنده پیام آن چه را هدف نویسنده بوده است، راحت­تر بپذیرد.
  2. استفاده از زیبایی: افراد زیبا، برای جذب و جلب توجه شما الگوی خوبی هستند.
  3. طنز: بسیاری از پیام های رسانه ای از این شیوه استفاده می کنند تا توجه ما را بیشتر به خود جلب کنند، و ازین راه موجب شوند تاپیام آن ها با احساسی خوب و مفرح در ذهن ما همراه شود.
  4. ترس: رسانه با استفاده از فن ترس تلاش می کند تا شما را از مفهومی نهی کند و یا با برانگیختن حساسیت شما، شما را به سمت پذیرش مفهومی هدایت کند و یا با ایجاد حس تهدید سرعت شما را در گرایش یافتن به سمت مفهومی بالا ببرد.
  5. تداعی: در این روش سعی می­شود تا پیوندی بین یک فکر، نظر، محصول،‌خدمت، یا هر چیز دیگر با آرزو­ها، امیال، غرایز و احساسات مطلوب انسانی مانند زیبایی،امنیت، حریم خصوصی،‌موفقیت، سلامت، تفریح ، شادی و… در ذهن مخاطب هدف خود ایجاد شود.
  6. تطمیع: شیوه ای است برای ترغیب کسی تا به شما برای رسیدن به هدفتان کمک کند. حراج، تخفیف، قرعه کشی، هدیه رایگان، یکی بخر چندتا ببر و… نمونه هایی از فن تطمیع هستند.
  7. اغراق: در فن اغراق، فرستنده پیام گوشه ای از واقعیت پیام خود را می گیرد و آن را تا جای ممکن بزرگتر و بحرانی تر از آنچه هست به مخاطب معرفی می کند. به حدی که مخاطب در مقابل عظمتی پوشالی قرار می گیرد و ترغیب به پذیرفتن این پیام می شود.

فن استفاده از زیبایی در تبلیغ

در ادامه می توانید بخش اول از پاورپوینت درس ۷ و ۸ را که به توسعه مفهوم فنون اقناع که بالاتر گفته شد می پردازد دریافت کنید. همچنین فیلمهایی که در ادامه آورده شده است به ترتیب نمونه هایی برای توضیح هر یک از فنون اقناع هستند که مدرسه آینه آنها را برای شما دبیران عزیز تفکر و سواد رسانه ای آماده نموده است.

دریافت پاورپوینت درس۷و۸ کتاب تفکروسوادرسانه ای – بخش اول

 

همچنین کسانی که نمی توانند فیلمها را از سایت آپارات دریافت کنند، می توانند تمامی فیلمهای این پاورپوینت را از طریق لینک زیر و عضویت در کانال تلگرامی مدرسه هنر و رسانه آینه دریافت نمایند:

دریافت تمامی فیلمهای این درس از کانال تلگرام مدرسه آینه

 

 

فیلم ۱- شامپوی کلییر، فن گواهی دادن ستاره ها

فیلم ۲- پوشک مرسی، فن استفاده از زیبایی

فیلم ۳- سس مایونز فشاری دلپذیر، فن طنز

فیلم ۴- آدامس دنتین فراست، فن ترس

فیلم ۵- کوکاکولا، فن تداعی معانی

فیلم ۶- هوم کر، فن تطمیع

فیلم ۷- کفشِ نفس کشِ جی آکس، فن اغراق


ارائه دروس قبل:
18+



نظری ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

  • رضا از شیراز

    باسلام وتشکر فراوان. آیا ممکنه دوره های قبلی مجددا برگزار بشود؟

    • مدرسه آینه

      سلام. سومین رویداد تربیت مدرس مدرسه آینه در هفته اول دی ماه انشاله برگزار خواهد شد. ولی ادامه دو دوره قبلی است و شما به دوره های قبلی از طریق فیلمهایشان می توانید دسترسی داشته باشید. نحوه دسترسی به زودی اعلام می شود.

      • مهدی

        سلام این سومین رویدادتربیت مدرس برگزار شد یا نه اگه برگزار شد پس سی دی اون کجاس

        • مدرسـه آینه

          سلام. ۱ بهمن ماه برگزار شده.
          دی وی دی ش آماده شده منتها هنوز برای فروش اینترنتی آماده نشده. بزودی برای فروش اینترنتی قرارش میدیم. اگر نسخه دی وی دیش رو هم خواستید میتونید تشریف بیارید دفتر مدرسه آینه و تهیه کنید.