ویژه معلمان تفکر و سواد رسانه ای

نمونه سوال تفکر و سواد رسانه ای | بسته ۳ + ارزیابی به شیوه اکتشافی

اما در شیوه آموزش و ارزیابیِ «اکتشافی» اتفاقی که می افتد این است که از سه عنصر سوال، پاسخ، اصول یا راه حل، به جای آنکه عنصر پاسخ حذف شود، یکی از دو عنصرِ سوال یا راه حل حذف می شود. به این ترتیب، مخاطب بایست خودش از روی پاسخ، راه حل یا سوال را کشف نماید.

دو سوال زیر را ببینید:

۱- کلیشه را تعریف کنید و دو نمونه کلیشه برای دو مفهومِ «بستنی» و «داعش» بیان کنید.

۲- از شنیدنِ …………. های زیر، یاد چه چیزی یا چه کسی می افتید؟! جای خالیِ سوال را با چه کلمه ای می شود پر کرد؟ ……………

الف) تابستان + شیرین + یخ ——> ……………………….                     ب) پرچم سیاه + انتحاری + الله اکبر ——> ……………………….

***

هر دو سوالِ فوق به مفهوم «کلیشه سازی» در رسانه ها می پردازند. اما این دو رویکرد به طراحی سوال چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

در آموزشِ یک موضوع همواره با یک سه گانه مواجهیم:

  1. سوال
  2. اصول و راه حل
  3. پاسخ

در نحوه آموزش و ارزیابیِ ما معمولا این اتفاق می افتد: فردی که مورد ارزیابی قرار می گیرد با سوال ما مواجه می شود، راه حل و اصول موردنیاز برای پاسخگویی به این سوال را هم قبلا یاد گرفته و حفظ کرده است، حال بایست از طریق اصولی که می داند به «پاسخ» سوالی که از او پرسیده ایم دست یابد. شیوه ای مرسوم و جا افتاده که هم برای ارزیاب و هم برای افراد مورد ارزیابی به عادت و رسم تبدیل شده است.

اما در شیوه آموزش و ارزیابیِ «اکتشافی» اتفاقی که می افتد این است که از سه عنصر فوق، به جای آنکه عنصر پاسخ حذف شود، یکی از دو عنصرِ سوال یا راه حل حذف می شود. به این ترتیب، مخاطب بایست خودش از روی پاسخ، راه حل یا سوال را کشف نماید.

همانطور که در دو سوال نخست می بینید. در سوال اول، سوال و اصول مشخص است و مخاطب بایست پاسخ را در قالب تعریف کلیشه و دو مثال برای آن بنویسد. اما در مورد دوم، اصول نامشخص است و به جای آن با پاسخ و سوال مواجهیم، اینجاست که مخاطب بایست خودش اصول را که همان کلیشه سازی باشد از میان پاسخها و سوالات کشف نماید. امری که به شدت در ارتقای توان تفکر و تحلیل دانش آموز موثر است و می تواند با به چالش کشیدن حفظیاتِ مخاطب فرآیند یادگیری سواد رسانه ای را در او شتاب دهد.

در ادامه تعدادی دیگر از سوالات پایان ترم اولِ تفکر و سواد رسانه ای که توسط معلمین محترم از سراسر کشور برای ما ارسال شده است را برای شما به اشتراک میگذاریم؛ با عرض تشکر از معلمین محترمی که نمونه سوالهایشان را برای مدرسه آینه ارسال کرده اند:

+ نمونه سوال تفکر و سواد رسانه ای | ۸- طراح: ربابه الهیاری | از هشتگرد

+ نمونه سوال تفکر و سواد رسانه ای | ۹- طراح: مریم کارجو | از تهران

+ نمونه سوال تفکر و سواد رسانه ای | ۱۰- طراح: وحید ولی | دبیرستان امام هادی تهران

+ نمونه سوال تفکر و سواد رسانه ای | ۱۱- طراح: رئوف آذری | دبیرستان اندیشمند گل کنگ از سردشت

+ نمونه سوال تفکر و سواد رسانه ای | ۱۲- طراح: محمدرضا محمدی | دبیرستان شهید مصطفی خمینی ورامین

+ نمونه سوال تفکر و سواد رسانه ای | ۱۳- طراح: حاجعلی پور | دبیرستان نخبگان طاهباز قم

+ فیلمهای نمونه سوال ۱۳

 


بسته های پیشین:

+ نمونه سوال تفکر و سواد رسانه ای | بسته ۱ + بارم بندی و شیوه ارزشیابی کتاب

+ نمونه سوال تفکر و سواد رسانه ای | بسته ۲ + نمونه سوالات غلط

+ نمونه سوال تفکر و سواد رسانه ای | بسته ۴

 

1+



نظری ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*