نه قدم برای نوشتن فیلمنامه

فیلمنامه نویسی قدم به قدم

شاید همه ما به صورت رسمی و کلاسیک فیلمنامه نویسی نخوانده باشیم. شاید نیاز داریم که فورا فیلمنامه ای بنویسیم. در این گونه مواقع بهترین راه حل های ممکن یادگرفتن تکنیک هایی است که می تواند ما را در بهتر نوشتن فیلمنامه یاری دهد.

قدم اول

تعلیق یعنی حالتی که از یک طرف نمی دانید قرار است چه اتفاقی بیفتد و از طرف دیگر بی صبرانه مشتاق دانستن آن هستید. هر قصه خوب یک قصه پر تعلیق است. چون داستان موفق تماشاگر را برای بیشتر دانستن مشتاق و مضطرب نگه می دارد.

8e6lgcql

قدم دوم

درام یعنی هنر در تعلیق نگه داشتن مخاطب. یک دارم، روایتی است از کسی که چیزی را می خواهد اما موانع و مشکلات، رسیدن او را به چیزی که می خواهد به تعویق می اندازد.

قدم سوم

کشمکش به این معناست که شما می خواهید کاری را انجام دهید اما چیزی یا کسی وجود دارد که شما را از انجام آن باز می دارد. بدون کشمکش درامی وجود ندارد چون کشمکش درونمایه درام است مانند تخم مرغ که درونمایه املت است.

2-(8)

قدم چهارم

خیلی خودتان را درگیر نوشتن و پرداخت شخصیت نکنید. برخی از نویسندگان اینقدر بر روی نوشتن زندگینامه برای کاراکترهایشان وقت می گذارند که عملا عاشق آنها می شوند و فیلمنامه هایی می نویسند که شخصیت ها در چند صفحه در مورد احساساتشان حرف می زنند.

شما تنها چهار نکته اساسی را در مورد شخصیت هایتان بنویسید. سن، شغل، وضعیت رابطه عاطفی و وضعیت مالی. حواستان باشد که نود درصد از شخصیت درونی کاراکترها در جریان اجرای بازیگران خلق می شود و شکل می گیرد. به همین خاطر در زمان نوشتن فیلمنامه وقت زیادی را به توصیف شخصیت هایتان اختصاص ندهید.

vbbxbc3h

قدم پنجم

سعی کنید بعنوان یک فیلمنامه نویس حالت تدافعی نداشته باشید. وقتی فیلمنامه تان را به دیگران عرضه می کنید احتمالا با انتقاداتی مواجه می شوید. سعی کنید در مقابل این انتقادها عکس العمل نشان ندهید. وقتی دائما حالت تدافعی داشته باشید احتمالا نمی توانید تفاوت میان نقد بیهوده و نقد سازنده را متوجه شوید.

قدم ششم

اولین قدم برای طراحی ساختار فیلمنامه پیدا کردن نقطه پایان آن است. جایی که گره گشایی صورت می گیرد. در اولین قدم باید از نقطه پایان داستان مطلع باشید. مشخص کردن پایان این حسن را دارد که شما می دانید چه هدفی را دنبال می کنید و مقصدتان کجاست. این ترفند از گیج شدن شما در میانه کار جلوگیری می کند. به همین خاطر یک پایان برای داستان تعیین کنید. هر چند موقتی باشد و در میانه کار تغییرش دهید.

قدم هفتم

پایان یا همان گره گشایی فیلمنامه تان را در قالب یک تیتر خبری بنویسید. چیزی که قابل نشان دادن است. مثلا اینکه قهرمان داستان می میرد. در مورد چیزی که قابل نشان دادن نیست ننویسید. مثلا نگویید شخصیت داستان می فهمد که پول همه چیز نیست. یا اینکه کاراکتر از کارهای بدش ابراز پشیمانی می کند. اینها نا مفهوم و گنگ است.

gie96jvz

قدم هشتم

حالا که پایان داستان را مشخص کردید وقت آن است که شروع داستان را پیدا کنید. یک قاعده کلی وجود دارد و آن این است که شروع داستان باید تا حد امکان با پایان داستان متفاوت باشد. اگر در پایان داستان کاراکتر موفق می شود باید در شروع داستان ناموفق باشد.

درام در جریان تغیر و تحول بوجود می آید. در شرایط عادی و رایج زندگی که چیزی تغییر نمی کند درامی هم بوجود نمی آید. هر چقدر که تغییر بیشتر باشد اتفاقات بیشتری رخ می دهد و داستان غنی تر می شود.

قدم نهم

ساختار سه پرده ای همانطور که از اسمش پیداست داستان شما را به سه بخش تقسیم می کند. رد پرده اول شما کسی را معرفی می کنید که خواسته ای دارد. در پرده دوم تلاش های او برای رسیدن به خواسته اش را می بینیم و در پرده سوم می بینیم که او موفق شده یا نه.

نویسنده: محمدرضا امامقلی


1+



نظری ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*