تکنیک های فیلمنامه نویسی

فیلمنامه نویسی را بهتر یاد بگیریم!

این قسمت: اهمیت "اولـین نما" / "شخصیت سازی عمیق" / "بزرگ ترین قانون در فیلمنامه نویسی"

clapperboard-311792_960_720

اولـین نما

انتخاب ِ صحیحِ  اولین سکانس، در اولین زمان از فیلمنامه، نه تنها مهم ، بلکه حیاتی ست.

اولین سکانس، اولین بیان ، اولین کنش، اولین واکنش ، اولین اتفاق و در کل اولین صفحه ی فیلمنامه ی شما، اگر خوب باشد، باعث می شود که خواننده به صفحه ی دوم برود.

 اگر نه ، صفحه ی دوم و سوم و بقیه خوانده ن می شوند. حتی اگر بسیاز زیبا باشند.

این اصلا ناعادلانه نیست . با مثال زیر متوجه می شوید که چرا ناعادلانه نیست :

– فرض کنید در یک مرکز خرید بزرگ هستید. حقِ انتخابِ شما بسیار بالاست.  همه ی مغازه ها خوب به نظر می رسند. پشت ویترین ِ یکی از مغازه ها می ایستید. اگر مغازه دار،  بهترین و شیک ترین اجناس خود را در قفسه های داخل مغازه اش چیده باشد و فقط اجناس معمولی را پشت ویترین گذاشته باشد، در حقیقت این شانس را از خودش می گیرد که شما وارد مغازه ی او شوید.  شما وارد مغازه ی بعدی می شوید که بهترین و شیک ترین اجناسش را پشت ویترین گذاشته تا در اولین نگاه، آنها را ببینید. در واقع آن مغازه دار دومی، از تکنیک هوک استفاده کرده. هوک به معنای قلاب.

شما هم موقع نگارش فیلمنامه، با خلاقیت و خوش سلیقگی خود ، می توانید از این روش بهره گیرید و  اولین سکانس را به گونه ای طراحی نمایید که هم به قدر کافی هوک داشته باشد و  هم آغاز خوبی برای فیلمنامه باشد و هم اینکه کاملا مربوط به قصه باشد.

.   .   .

writing-icon

شخصیت سازی عمیق

تا چه حدعمیق ؟

تا حدی که مثلا اگر شخصیت A با شخصیت B به رستوران می روند، دقیقا بدانید هر کدام  الان چه غذایی را سفارش می دهند.  🍴☕

– با این شناخت عمیق در همه ی زمینه ها، شما همه ی کنش ها و  واکنش های کاراکترهای فیلمنامه را منطقی  می کنید حتی اگر کارهایشان غیر منطقی باشد.

منطق ِ روایت با منطق ِ خارج از روایت کاملا فرق دارد.

مثلا فیلمهای تخیلی یا فانتزی  در دنیای واقعی ما، اصلا منطقی نیستند، اما در داخل روایت، منطقِ خودشان را  رعایت می کنند.

ممکن است در یک فیلمنامه ی فانتزی، یک مورچه، بزرگتر از یک فیل باشد، اما شخصیت پردازی این مورچه کاملا باید با منطقِ داخلِ  این روایت، هماهنگ باشد.

پرسش :

اول شخصیت پردازی کنیم یا اول روایت را بنویسیم؟

 پاسخ :

شخصیت و روایت، هر دو  همزمان با هم رشد می کنند.

هر دو مکمل هم هستند.

هر چه شخصیت را عمیق تر بشناسیم، بهتر می توانیم روایت را ، “منطقی” جلو ببریم .

و هر چه روایت جلو می رود، شخصیت ها  “عمیق تر” می شوند.

.   .   .

57327317

بزرگترین قانون در فیلمنامه نویسی

بزگترین قانون ، ایجاد لذت در مخاطب است.
هیچ قانونی بالاتر از این قانون  وجود ندارد.

– تمام فرمول ها و  تکنیک های گفته شده  توسط مدرسان بزرگ فیلمنامه نویسی ، به همین منظور است.
هدف این است که با شیوه های مختلف ، در مخاطب، احساس لذت ایجاد شود تا بخواهد ادامه ی داستان را ببیند.

ساختارهای قهرمان محور .
تنوع  ژانرها .
استفاده از عناصر طنز .
ایجاد معما در داستان.
ایجاد همذات پنداری در مخاطب.
طرح ریزی پیرنگ قوی.
طرح ریزی نقاط عطف.
ایجاد کشمکش های چند لایه ای.
شخصیت پردازی چند بعدی.
ایجاد پیرنگ های فرعی مرتبط با پیرنگ اصلی.
و….
همه ی اینها در فیلمنامه نویسی،  به منظور رعایت قانون ایجاد لذت در مخاطب ، به کار می روند نه برای دکوراسیون .

شما بعنوان یک فرد خلاق و مبتکر، به راحتی می توانید این قانون را در فیلمنامه ی خود پیاده سازید.

نویسنده: آناهیتا مستاجران

منبع: scriptwriting styles

3+



نظری ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*