دوره های ویژه نویسندگی تابستان 96 -مدرسه هنر و رسانه آینه

دوره فشرده مهارت نگارش تحلیل فیلم

در این دوره، آموزشِ مهارتِ نگارشِ متنِ تحلیلی درباره فیلم در کانون توجّه قرار دارد. از هنرآموخته‌ی این دوره، انتظار می رود که علاوه بر مهارت «فیلم دیدن»، مهارت «نوشتن درباره فیلم» را نیز فراگیرد. هدف برگزاری این دوره فشرده تربیت و تقویت «نگاه تحلیل‌گرانه» به فیلم است.

هیچ کس به اندازه یک «تحلیلگر فیلم» از تماشای فیلم لذّت نمی برد. لذّتی که از درک عمق و ظرافت های ارتباطِ هنریِ برقرار شده از طریق فیلم حاصل می شود. مهم نیست که یک فیلم چقدر خوب یا چقدر بد باشد. برای «تحلیلگر فیلم»، تماشای فیلم بد هم لذّت خاص خودش را خواهد داشت. «تحلیلگر فیلم»، از نگاهی دقیق برخوردار است و درباره آنچه می بیند تحلیلی منسجم دارد و این قابلیت را دارد که کیفیت های لذّت یگانه خود از تماشای یک فیلم – حال خوب یا بد – را با دیگران قسمت کند. هدف برگزاری این دوره فشرده تربیت و تقویت «نگاه تحلیل‌گرانه» به فیلم است. از این به بعد با لذّت بیشتری فیلم خواهید دید.

در این دوره، آموزشِ مهارتِ نگارشِ متنِ تحلیلی درباره فیلم در کانون توجّه قرار دارد. از هنرآموخته‌ی این دوره، انتظار می رود که علاوه بر مهارت «فیلم دیدن»، مهارت «نوشتن درباره فیلم» را نیز فراگیرد. در این دوره، مفاهیم بنیادین در تحلیل ساختار فیلم تشریح می شوند و با رویکردی کارگاهی، هنرآموزان با نحوه کاربست آنها در مورد تحلیل یک فیلم مشخّص را تمرین می کنند. از جمله مفاهیم بنیادین که در این دوره فشرده رو آنها تمرکز می شود می توان به «تجزیه ساختار متنی فیلم»، «عناصر پیرنگ و مضمون»، «عناصر سبک و ساختار»، «تقطیع و میزانسن» و «مرور نظری الگوهای تدوین فیلم» اشاره نمود که همراه با نمایش سکانس هایی از فیلم هایی شاخص در تاریخ سینمای ایران به هنرآموزان آموزش داده می شوند.

 

*طرح درس دوره تحلیل فیلم:

جلسه اوّل:

مرور اهداف آموزشی دوره/ آموزش و تمرین اصول پاراگراف نویسی/ نمایش فیلم کوتاه «تعادل»/ معرّفی اجمالی سطوح تجزیه ساختار متنی فیلم.

جلسه دوم:

تشریح سطوح تجزیه و تحلیل ساختار متنی فیلم(عناصر «پیرنگ و مضمون»، عناصر «سبک و ساختار»)/ نمایش فیلم کوتاه «دو راه حل برای یک مسئله»/ تمرین تحلیل فیلم.

جلسه سوّم:

تمرین دقّت در عناصر «سبک و ساختار» و «پیرنگ و مضمون» با نمایش سکانس‌های منتخب از فیلم «کاغذ بی‌خط»/ آموزش مفاهیم نظری پایه در زمینه‌ی تقطیع(دکوپاژ)، تدوین و میزانسن.

جلسه چهارم:

معرّفی دو نگره‌ی کلان تاریخی، در مورد شیوه‌های ساختاردهی به جهان فیلم(تأکید بر تدوین و تقطیع/ تأکید بر میزانسن)/ آشنایی با نمودهای عملی مکاتب «تقطیع و تدوین» و «میزانسن» در قالب نمایش سکانس‌های منتخب از فیلم‌های ایرانی (مقایسه «مادر»، «جدایی نادر از سیمین»/  مقایسه «باشو؛ غریبه کوچک، «برج مینو»)/ مرور برخی عناصر بیانی مشترک در هر دو نگره/ سکانسی از «زیر درختان زیتون»، نمونه‌ای از تجمیع گرایش به «تدوین و تقطیع» و گرایش به «میزانسن».

 

مدت دوره: ۴ جلسه

زمان برگزاری: چهارشنبه‌ها  – ساعت ۱۵ الی ۱۷

آغاز دوره: ۸ شهریور ماه ۱۳۹۶

مدرس: آرین طاهری ( مستندساز، پژوهشگر و مولف کتاب کالبدشکافی فیلم؛ درآمدی به روشهای کیفی تحلیل فیلم )

هزینه ثبت نام: ۷۹ هزار تومان

محل برگزاری: خیابان انقلاب، بین خیابان ابوریحان و فلسطین، جنب کتابفروشی ترنجستان سروش، بن بست سروش، پلاک ۲

 

ورود به صفحه ثبت نام


دوره های مرتبط:

+ دوره گونه شناسی مستند

دوره های گذشته:

+ ترم دوم دوره کالبدشکافی فیلم

+ ترم اول دوره کالبدشکافی فیلم

0



نظری ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*