نخستین دوره موضوعی سواد رسانه ای

دوره سواد بصری در سینما

مجموعه دوره های موضوعی سواد رسانه ای با هدف رشد توانمندی معلمان سواد رسانه ای در قالبهای متنوع رسانه ای توسط باشگاه سواد رسانه ای و مدرسه هنر و رسانه آینه برگزار می شود. در نخستین دوره از این مجموعه دوره ها، دو موضوع سواد بازیهای رایانه ای و سواد بصری برای آموزش مدرسان سواد رسانه ای و همچنین علاقه مندان به این حوزه در نظر گرفته شده است.

ورود به صفحه ثبت نام

یکی از مهمترین زیرمجموعه های سواد رسانه ای، بحث «سواد بصری» است. در دوره «سواد بصری در سینما» به دنبال ارائه این بحث در بستر سینما هستیم. در این دوره دو موضوع ارائه می شود:

۱- مبادی سواد بصری

۲- هشت ت؛ تکنیکهای تاثیرگذاری پیام بصری

در ادامه توضیحات هر یک از این دو دوره به تفکیک آورده شده است:

۱- دوره مبادی سواد بصری:

امروزه  در جهانی زندگی  می کنیم که رسانه ها  ما را از هرسو احاطه کرده اند. فضای پیرامونی ما، سرشار از تصاویر و  اطلاعاتی است که در هر لحظه بر زندگی ما تاثیر می گذارند. سواد بصری این امکان را می­دهد که فرد در پذیرش پیام تصویری از حالت انفعالی خارج شده  و قادر باشد به صورت اگاهانه، لایه های پنهان تصویر(فیلم،عکس،پوستر) را کشف و پیام ضمنی مستتر در آن را رمزگشایی کند.

عناوین:

  • ضرورت طرح موضوع سواد بصری
  • کارکرد عناصر بصری معناساز (الفبای تصویر)
  • خط، رنگ، بافت، تضاد، مقیاس و حرکت در تصویر
  • خودآگاهی وناخودآگاهی در درک تصویر
  • نشانه شناسی تصویر
  • تداعی معانی
  • کشف معنای ضمنی فیلم از طریق رمزگشایی پیام مستتر در: طراحی صحنه، فیلمبرداری، نورپردازی، تدوین.

مدرس:

زهرا سادات برزگر (پژوهشگر و مدرس سواد بصری)

 

 ۲- هشت ت؛ تکنیکهای تاثیرگذاری پیام بصری

تنگنا، رهایی، خفگی، ترس، امید، اضطراب، شادی، غم … اینها برخی از عواطفی هستند که در جریان تماشای یک فیلم شما را اسیر خود می کنند. در این کلاس می خواهیم با هم بیاموزیم که از یک طرف فیلمساز با استفاده از کدام فنون بصری بر عواطف شما تاثیر می گذارد و از سوی دیگر چگونه می توانیم در مواجهه با یک فیلم عواطف خود را مدیریت کنیم؟

عناوین:

  • تعادل یا فطری ترین قانون در سینما جهت آماده کردن مخاطب برای تاثیرپذیری
  • تضاد یا مهمترین تکنیک بصری برای تاثیرگذاری بر مخاطب
  • تعلیق یا نگاه داشتن پای مخاطب در هوای فیلم!
  • تزکیه یا دادن دلیلی به مخاطب برای ترک نکردن سالن سینما
  • تنوع یا گستراندن جهان داستان برای جذب مخاطب به اثر
  • تمرکز یا مدیریت چگالی داستان برای حفظ توجه مخاطب به اثر
  • تناسب یا ایجاد پیوند متناسب و معنادار بین اجزای فیلم برای پس نزدن مخاطب
  • تحرک یا اساسی ترین عامل متمایزکننده سینما از هنرهای تجسمی

مدرس:

محمدصادق باطنی (مستندساز، پژوهشگر و مدرس سینما)

مدت کل دوره: ۱۴ جلسه (۷ هفته)

زمان برگزاری:  ۲۲تیر الی ۹ شهریور- پنجشنبه ها از ساعت ۱۵الی ۱۹

هزینه دوره: ۲۵۰ هزار تومان

محل برگزاری: خیابان انقلاب، بین خیابان ابوریحان و فلسطین، جنب کتابفروشی ترنجستان سروش، بن بست سروش، پلاک ۲

ورود به صفحه ثبت نام

 


دوره مرتبط:

+ ثبت نام در دوره سواد بازیهای رایانه ای

0



نظری ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*