یادداشتی درباره فیلم کوتاه تعادل

خودخواهی بشر در صفحه متعادل هستی

روایت این سقوط انسانی و اجتماعی در اثر خصلت جاه طلبی و حب نفس، به گویاترین شکل در این فیلم کوتاه تکامل می یابد و درون مایه آن را از حصار زمان و مکان خارج می سازد.

«هجویه ای ابزورد علیه ذات خودخواه بشر و نمایش سرانجام سرشت جاه طلب انسان» را شاید بتوان کوتاه ترین توضیح برای فیلم کوتاه balance  تلقی کرد. هرچند فقدان دیالوگ و هرگونه نماد که قابلیت ارجاع به بیرون را داشته باشد امکان بار کردن هر دوره ای  از زندگی بشر را به فیلم میدهد ولی این خصوصیات شاید خود بهترین دلیل برای جهان شمول بودن فیلم و کلیت آن باشد. این نوع برداشت از همان اولین رویارویی با جهان فیلم، یعنی صدای تیتراژ که گویی در ابدیت پژواک میابد و بر آمده از محیطی پوچ و تهی است به ذهن می رسد.

در هر مرحله از فیلم با جلوه ای از ذات بشر و نمودش در عالمی پوچ روبه رو خواهیم شد. در پلان های اولیه، صداهای ناخوشایند و همچنین محیطی کاملا سرد و جهانی مطلقاً متعادل که موجوداتی با نگاهی بی روح و کاملا مشابه، در شرایطی کاملا مساوی را در خود جای داده خبر از سرنوشتی شوم میدهد و گویی قصد دارد مخاطب را وادار به پذیرش مساوات مطلق انسان ها در بدو امر کند.

انیمیشن تعادل

سرشت کنجکاو بشر امکان حفظ تساوی مطلق و تعادل موجود در دنیا را بر هم خواهد زد و یک نفر بالاخره قدمی به سوی بی تعادلی بر می دارد ولی انتخاب کادر و نوع تدوین در پلان های متوالی گونه ای تقارن را به مخاطب القا می کند، گویی فیلم می خواهد هویت مدنی الطبع بشر برای بازیابی تعادل را بر ملا سازد، همکاری اجتماعی و قدم هایی که انگار ناخودآگاه به سوی بازیابی تعادل برداشته می شود به حفظ افراد کمک می کند و در نهایت با یک لانگ شات تعادل و مساوات کاراکتر ها باز به نمایش گذاشته می شود.

انیمیشن تعادل

دوباره تعادل نسبی برقرار است تا اینکه محیط، شرایط و داشته های یکسان افراد را بر هم می زند و کنجکاوی افراد جای خود را به جاه طلبی میدهد و آرام آرام حب نفس، جایگزین گرایش مدنی انسان می شود. جعبه قرمز رنگ موسیقی و ظاهرا امید بخش به محیط آبی خاکستری و بی روح وارد شده و به نظر قرار است روح تازه ای در محیط بدمد. ریتم تندتر می شود، حرکت کاراکتر ها سریعتر می شود، صداهای گوش خراش به واسطه ی بر هم خوردن مرتب تعادل بیشتر شنیده می شوند و دائما سطحی که تا بدینجا از تعادل نسبی برخوردار بود نسبت به خط افق زاویه میگیرد و همه این ها به خوبی تشویش را به مخاطب القا می کند!

انیمیشن تعادل

در پایان بندی فیلم، حب نفس تشدید شده و جاه طلبی کاراکترها ظهور میکند تا زمینه درگیری در محیطی کاملا نامتعادل شکل بگیرد. رقبا یکی یکی از صفحه ی معلق به بیرون پرت می شوند. درگیری به پایان می رسد و تعادل به صفحه بر میگردد ولی جعبه ی موسیقی دیگر قرمز و امید بخش به نظر نمی رسد. تاریک است و در دور ترین نقطه، دور از دسترس تنها بازمانده در گوشه ای جای گرفته و انسان تنها میماند.

انیمیشن تعادل

روایت این سقوط انسانی و اجتماعی در اثر خصلت جاه طلبی و حب نفس، به گویاترین شکل در این فیلم کوتاه تکامل می یابد و درون مایه آن را از حصار زمان و مکان خارج می سازد.

نسخه کامل این انیمیشن زیبا را در ادامه مشاهده کنید:

 

امیرحسین خیراندیش

1+



نظری ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

  • رضا از شیراز

    باسلام: البته این تحلیل شما بود.من معتقدم که این پنج نفر نماینده ۵قدرت جهانی اند که برای بدست آوردن قدرت بیشتر در نزاع هستند. در نظریه قدرت در علوم سیاسی تئوری بالانس قدرت مطرح است که به معنی این استکه هر گروه سیاسی توانایی اعمال فشار و قدرت بیشتری داشته باشد برنده میدان خواهد بود. فقط از شماره ۷۲ که بر روی لباس کاراکترها حک بود چیزی نفهمیدم.