در نشست کافه سواد رسانه ای به میزبانی موسسه مسیر مطرح شد

حذف سوال، برگه تقلب و حذف بارم بندی؛ پیشنهاداتی برای طراحی سوالات سوادرسانه ای!

دومین جلسه کافه سواد رسانه ای با موضوع الگوی ارزیابی و آزمون در آموزش سواد رسانه ای ویژه مدرسان و مربیان کتاب تفکر و سواد رسانه ای به همت «موسسه مسیر رسانه» در تاریخ پنجشنبه 9 دی ماه 95 با حضور محمدصادق باطنی، مدیر مدرسه هنر و رسانه آینه برگزار شد.

به گزارش مدرسه آینه، دومین جلسه کافه سواد رسانه ای با موضوع الگوی ارزیابی و آزمون در آموزش سواد رسانه ای ویژه مدرسان و مربیان کتاب تفکر و سواد رسانه ای به همت «موسسه مسیر رسانه» در تاریخ پنجشنبه ۹ دی ماه ۹۵ برگزار شد.
در این نشست که با حضور جمعی از معلمان و مدرسان سواد رسانه‌ای در مؤسسه مسیر رسانه برگزار گردید، محمدصادق باطنی، مدیر مدرسه هنر و رسانه آینه به ارائه بحث در مورد الگوی ارزیابی و آزمون در آموزش سواد رسانه‌ای پرداخت.

کافه سواد رسانه ای موسسه مسیر رسانه

در ابتدا، نمونه سؤالاتی که توسط مربیان و معلمان مختلف طراحی شده بود در اختیار حاضرین در جلسه قرار گرفته و به بررسی نقاط قوت و ضعف هر یک به صورت کارگاهی پرداخته شد. در ادامه روش‌های نوینی از طراحی سؤالات این درس مورد بررسی قرار گرفت و حاضرین نکات و ایده های خود برای برگزاری یک آزمون بهتر را مطرح کردند که اهم این موارد عبارتند از:

  • با توجه به این‌که اکثر سؤالات این درس تحلیلی می‌باشد، نمی‌توان برای آن کلید در نظر گرفت؛ زیرا در تحلیل مسائل مختلف توسط افراد مختلف، نظرات متفاوتی وجود دارد! پس به تعداد نظرات پاسخ صحیح در اختیار طراح سؤال قرار می‌گیرد.
  • می‌توان امتحانات را به صورت عملی برگزار کرد: بدین‌گونه که با پخش فیلم و عکس در کلاس، امتحان را برگزار کرد.
  • استفاده از روش معکوس: دانش‌آموز باید با دیدن فیلم و عکس به طراحی سؤال برای معلم بپردازد. این روش قدرت تحلیل و تفکر و میزان درک دانش‌آموز از مفاهیم کلاسی را نشان می‌دهد.
  • برگزاری آزمون مشارکتی و ایجاد بستری برای گفتگو راجع به سوالات و پاسخهای گروهی.
  • برگزاری آزمون بصورت کتاب باز و یا پیشنهاد اینکه دانش آموزان از کتاب یا هر منبع دیگری، پیش از آزمون می توانند یک صفحه تقلب یادداشت کنند و با خود سرِ جلسه آزمون بیاورند!! با این تدبیر می شود که امتحان را اساسا از شرِّ محفوظات آزاد کرد و به سمت مباحث تحلیلی و وابسته به تفکر سوق داد.
  • حذف بارم بندی یا پرهیز از خرد کردن بیش از حد بارم بندی برای تاکید بر اهمیت کیفیت نگارش پاسخهای دانش آموزان به جای اهمیت کمیت پاسخها.
  • پیشنهاد طراحی سوال توسط خود بچه ها پیش از جلسه آزمون و اختصاص دادن نمره برای بهترین سوالات.
  • حذف کل یا بخشی از سوال و ارائه پاسخ به دانش آموزان و پرسیدن اینکه بخش حذف شده از سوال چه بوده است. در روش آموزش اکتشافی بین سه عنصرِ سوال، راه حل (اصول) و پاسخ، پاسخ را به دانش آموزان می دهند و یکی از دو عنصر دیگر را از او می پرسند که این ایده ناظر به همین روش است.
  • برای سوالات عناوین را با هم ترکیب بندی کنیم. مثلا مفهوم بازنمایی را با متن، فرامتن و زیرمتن از دانش آموزان بپرسیم. و یا مفهوم فنون اقناع را با پنجگانه سواد رسانه ای از بچه ها بپرسیم. مثلا به جای اینکه عکسی بگذاریم و از دانش آموز بخواهیم توضیح بدهد که پنجگانه سواد رسانه ای در این عکس چیست؟ ناظر به سوال مربوط به رسانه و رمزگان، از او بپرسیم که فرستنده پیام از چه فنون اقناعی برای رساندن پیام خود استفاده کرده است.
  • ضمن اینکه بخشی از نمره پایانی را می شود به تولیدات دانش آموزان اختصاص داد. این تولیدات از تاسیس یک کانال تلگرامی با تولید محتوا در موضوع سواد رسانه ای می تواند باشد تا بستن یک صفحه هفته نامه، تولید یک مستند کوتاه، تولید یک مجموعه عکس، نوشتن یک فیلمنامه کوتاه. این موارد می تواند بخش مهمی از نمره پایان ی دانش آموزان باشد و بسته به توانمندی معلم آنها را از موضع مصرف کننده به موضع تولیدکننده پیام تغییر دهد که این عالی ترین سطح سواد رسانه ای است.

الگوی ارزیابی سواد رسانه ای

در پایان جلسه، نیز حاضرین به بحث و تبادل‌نظر در مورد مباحث مطرح شده و همچنین انتقال تجربیات تدریس خود به یکدیگر پرداختند. این نشست ویژه مربیان و مدرسان سواد رسانه‌ای بوده و حضور در آن رایگان می‌باشد.

1+



نظری ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*