سیر تکنیک‌های تصویربرداری‌ دیجیتال

تکنیک‌های تصویربرداری | درس هفدهم: تفاوت دیجیتال و آنالوگ

بعد از آموزش فن تصویربرداری و نکات زیبایی‌شناسی در ادامه به مباحث از تصویربرداری می پردازیم که به اختصاص برروی ابزار تصویربرداری دیجیتال تمرکز دارد. در این سلسله مباحث قصد داریم نکات مهم و کاربردی ابزار تصویربرداری دیجیتال را در کنار مطالب تئوری و پایه کار این ابزار‌ها را بررسی کنیم.

بعد از آموزش فن تصویربرداری و نکات زیبایی‌شناسی در ادامه به مباحث از تصویربرداری می پردازیم که به اختصاص برروی ابزار تصویربرداری دیجیتال تمرکز دارد. در این سلسله مباحث قصد داریم نکات مهم و کاربردی ابزار تصویربرداری دیجیتال را در کنار مطالب تئوری و پایه کار این ابزار‌ها را بررسی کنیم.

هر فریمِ آنالوگ شامل یک سری خطوط افقی است که توسط لامپ دوربین (در دوربین‌های لامپی که تا اوایل دهه ۹۰ مورد استفاده قرار می‌گرفتند) اسکن می‌شود. این لامپ مانند ماشین تحریر عمل می‌کند به این‌گونه که با تشخیص و اسکن شدت نور از چپ به راست حرکت کرده و هنگامی که به انتهای سطح می‌رسند به خط پایینی می‌روند و مجدداً از چپ به راست عملیات اسکن را آغاز می‌کند. بار اول خطوط «فرد» اسکن می‌شوند و هنگامی که کار اسکن خطوط به آخر می‌رسد، شعاع باریک الکترون به بالای صفحه و ابتدای خط «زوج» رفته و این عمل را بر روی خطوط زوج تکرار می‌کند.

700px-Old_School_JVC_Camcorder

یک نمونه دوربین که بر روی نوارهای مغناطیسی تصاویر را ضبط می کند.

یستم‌های آنالوگ به دو دسته NTSC و PAL تقسیم می‌شوند. سیستم NTSC در مجموع دارای ۵۲۵ خط اسکن در هر فریم است که از این تعداد ۴۸۰ تای آنها خطوط فعال (Active)، به این معنی که «بر روی صفحه تصویر دیده می‌شوند»، هستند. در مقابل سیستم  PAL دارای ۶۲۵ خط اسکنی است که ۵۷۶ عدد از آنها فعال است. این سیستم‌های اسکن و نمایش از فرمت آنالوگ به وجود آمده اند و سپس مشابه آن‌ها در سیستم‌های ضبط دیجیتال (جهت سهولت در پخش آنالوگ) به وجود آمده است. در ادامه دروس به طور کامل در مورد سیستم‌هایNTSC  و  PAL صحبت خواهیم کرد.

4nxgsv1d

نوارهای VHS که به صورت آنالوگ اطلاعات بر روی آن‌ها ذخیره می شود.

در مقابل سیستم دیجیتال از دو نوع سنسور CCD و CMOS استفاده می‌کند که در درس بعدی به توضیح آن می‌پردازیم.

ccd-cmos

CMOS                                            CCD

در سیستم آنالوگ اگر از فیلم جهت ثبت تصویر استفاده شود، هر فریم از تصویر بر روی یک قطعه فیلم ذخیره می گردد. اما اگر ثبت تصویر با استفاده از سنسورهای نوری صورت گیرد، اطلاعات صوتی و تصویری در فرمت آنالوگ به صورت تغییرات ممتد مغناطیسی بر روی نوارهای مغناطیسی، ضبط می‌شوند. اما در ضبط دیجیتال این سیگنال‌ها تبدیل به یک سری صفر و یک شده و بر روی حافظه های باینری (دودویی) ذخیره می‌شوند.

Untitled-2

نمونه ای از نوارهای مغناطیسی دیجیتال به نام DV

روش ذخیره‌سازی دیجیتال نسبت به آنالوگ از مزیت‌های فراوانی برخوردار است:

۱. سیستم دیجیتال امکانات بیشتری برای ذخیره، تدوین، ویرایش و انتقال اطلاعات نسبت به آنالوگ دارد.
۲. در این سیستم می‌توان به کیفیتی مساوی با آنالوگ اما با هزینه کمتر دست یافت.
۳. کپی نوار‌های مغناطیسی همواره توأم با ایجاد نویز و کاهش کیفیت است و این امر پس از چند کپی از کپی تبدیل به یک مشکل جدی می‌شود. اما فرمت‌های دیجیتال قابلیت این را دارند که چندین بار از روی آنها کپی‌برداری شود بدون اینکه از کیفیت آنها کاسته شود.

البته در مقابل تبدیل فرمت و فشرده‌سازی فایل‌های دیجیتالی می‌تواند سبب کاهش کیفیت آنها شود.

پایان درس هفدهم

نویسنده: علی قاسم زاده


درس‌های قبلی از این سیر:

+ تکنیک‌های + تصویربرداری | درس شانزدهم: انواع پایه‌های دوربین ۳

+ تکنیک‌های تصویربرداری | درس پانزدهم: انواع پایه‌های دوربین ۲

+ تکنیک‌های تصویربرداری | درس چهاردهم: انواع پایه‌های دوربین ۱


 

0

علی قاسم‌زاده



نظری ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*