سیر تکنیک‌های تصویربرداری‌ دیجیتال

تکنیک‌های تصویربرداری | درس شانزدهم: انواع پایه‌های دوربین ۳

در دو درس قبل به بررسی «انواع پایه‌های دوربین ثابت» پرداختیم. در درس چهاردهم اشاره شد که در تصویربرداری روی دست هم، برای تسلط بیشتر بر دوربین و گرفتن لرزش‌های بی‌جا، از پایه‌های مخصوص استفاده می‌شود. در این درس، ۳ نوع از پایه‌های تصویربرداری روی دست را مرور می‌کنیم.

در دو درس قبل به بررسی «انواع پایه‌های دوربین ثابت» پرداختیم. در درس چهاردهم اشاره شد که در تصویربرداری روی دست هم، برای تسلط بیشتر بر دوربین و گرفتن لرزش‌های بی‌جا، از پایه‌های مخصوص استفاده می‌شود. در این درس، ۳ نوع از پایه‌های تصویربرداری روی دست را مرور می‌کنیم.

۱. یکنواخت‌کننده (Steadicam): وسیله‌ای است که از یک جلیقه و تعدادی اهرم تشکیل شده است. فیلم‌بردار با پوشیدن این جلیقه و نصب دوربین بر روی اهرم‌های آن (عکس ۱) می‌تواند در سرعت‌های بالا تصویری با حداقل لرزش تولید کند. گرچه سنگینی این ابزار می‌تواند فشار زیادی بر تصویربردار تحمیل کند یکی از مزایای این وسیله این است که در صورت رها‌کردن دوربین، به خاطر ساختار اهرم‌های آن، دوربین سر جای خود باقی مانده و نمی‌افتد و در نتیجه می‌توان حرکاتی نرم را از طریق آن ایجاد کرد.

steadicam-1

عکس ۱

نمونه دیگری از اِستِدی‌کم وجود دارد که ساده‌تر بوده و جلیقه نداشته و تنها ساختار اهرمیِ یکنواخت‌کننده را برای کاهش لرزش و تکان‌های ناشی از حرکت دارا می‌باشد (عکس ۲).

Untitled-1

عکس ۲

۲. سردوشی (Shoulder): وسیله‌ای است که توسط آن دوربین روی شانه فیلم‌بردار ثابت می‌شود (عکس ۳).

مزیت این وسیله ثابت‌بودن ارتفاع دوربین در هنگام حرکت و قرار‌گرفتن دائمیِ آن در راستای نگاه تصویربردار است. دقت شود که استفاده از این ابزار هم مثل استدی‌کم، می‌تواند انرژیِ زیادی از تصویربردار بگیرد.

shoulder1

عکس ۳

۳. فرمونی (steering wheel): این وسیله شباهت بسیاری به غربیلک فرمان خودرو دارد و دوربین در مرکزِ آن قرار می‌گیرد و تصویربردار آن را مانند فرمان خودرو گرفته و متناسب با نیاز خود حرکت می‌دهد (عکس ۴). این وسیله مثل استدی‌کم عمل می‌کند با این تفاوت که بسیار سبک‌تر بوده و قابلیت جابجایی بیشتری دارد.

farmooni

عکس ۴

ر پایه با توجه به ساختار آن برای انجام حرکات خاصی مناسب است. در جدول زیر برای هر پایه موارد زیر مشخص شده است:

۱. حرکتی که مخصوص این پایه است،
۲. حرکتی که توانایی آن را دارد، ولی معمولا از این پایه برای انجام آن حرکت استفاده نمی‌شود،
۳. حرکاتی که این پایه توانایی انجام آن را ندارد.

حرکات مطرح شده در درس سیزدهم معمولاً برای پایه‌های ثابت به کار می‌روند. اما در مورد پایه‌های مخصوص تصویربرداری روی دست نیز می‌توان با دقت و تسلط کافی، به حرکاتی مشابه رسید. این نکته در مورد تصویربرداری بر روی دست نیز صدق می‌کند.

 table1

* این جدول برای اکثر مدل پایه‌های گفته شده صدق می‌کند، ولی ممکن است مدل‌های استثنایی نیز پیدا شود.

راهنمای-جدول

راهنمای جدول

نویسنده: علی قاسم زاده

درس‌های قبلی از این سیر:

+ تکنیک‌های تصویربرداری | درس پانزدهم: انواع پایه‌های دوربین ۲

+ تکنیک‌های تصویربرداری | درس چهاردهم: انواع پایه‌های دوربین ۱

+ تکنیک‌های تصویربرداری | درس سیزدهم: انواع حرکت‌های دوربین

 

0



نظری ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*