سیر دروس تدوین مقدماتی

تدوین مقدماتی | درس سی و یکم: پیش‌نیازهای تولیدی تدوین: کارگردانی ۱

صحبت سر کارهایی بود که کمک می‌کرد ماده خام مناسبی تحویل آشپز فیلم دهیم، هرچند این بحث‌ها تمامی ندارد اما قسمتی از آنچه باید در مرحله فیلم‌نامه‌نویسی در نظر داشت را در درس قبل گفتیم و در این درس سراغ بعضی نکات مخصوص کارگردانی خواهیم رفت.

صحبت سر کارهایی بود که کمک می‌کرد ماده خام مناسبی تحویل آشپز فیلم دهیم، هرچند این بحث‌ها تمامی ندارد اما قسمتی از آنچه باید در مرحله فیلم‌نامه‌نویسی در نظر داشت را در درس قبل گفتیم و در این درس سراغ بعضی نکات مخصوص کارگردانی خواهیم رفت.

بهتر دیدیم توصیه‌های مربوط به کارگردانی برای تدوین را به دو دسته کلی تقسیم‌بندی کنیم:

یک دسته اصول و قواعد کارگردانیِ تدوین‌مدار

و دسته بعدی توصیه‌ها و نکات پراکنده در تعامل تدوین و کارگردانی

قواعد و اصولِ کارگردانی برای تدوین

  • شناسایی نماها و هم گاه سازی صدا

همان طور که قبلاً هم گفتیم بعد از پایان مرحله فیلم‌برداری حجم بسیار زیادی راش تولید شده است، یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین مراحل تدوین شناسایی نماها و باخبر بودن از محتوای آن‌ها بدون نیاز به دیدن آن‌هاست، چه در کار با نگاتیو و چه با سیستم های دیجیتال این موضوع اهمیت اساسی دارد، کلاکت زدن در ابتدا یا انتهای یک نما سرعت شناسایی نماها را بسیار بالا می‌برد و همچنین امکان استفاده از یادداشت‌های منشی صحنه و گزارش‌های دوربین را نیز بسیار سریع تر می‌کند، تدوینگر پای میز مونتاژ متوجه خواهد شد که این اطلاعات چقدر حیاتی‌اند، اطلاعاتی نظیر اشکالات تداوم، شماره برداشت، برداشت مطلوب کارگردان، عیوب احتمالی نظیر ورود میکروفن و … به کادر و فهرست نماها و سایر توضیحات.

کاربرد دیگر و یا حتی اصلی تخته کلاکت همگاه سازی صدا با تصویر است، به جز تولیدات غیرحرفه‌ای و دوربین‌های ویدئویی خبرنگاری، تقریباً در اکثر پروژه‌های حرفه‌ای فیلم‌سازی بنا به دلایل مختلف فنی صدا به صورت مستقل و جدا از تصویر ضبط می‌شود و یکی از مراحل کاری ابتدایی هر تدوینگر همگاه سازیِ صدا و تصویر جداشده و اتصال آن‌ها به یکدیگر است.

چیزی که در زبان انگلیسی و ادبیات رایج تدوین گران به آن سینک[۱] کردن می گویند. نقطه‌ای که بر اساس آن صدا و تصویر همخوان می‌شوند، همان نقطه تقه کلاکت بعد از بسته شدن است. هرچند فن‌آوری‌های جدید و ضبط کننده‌های تصویری امروزی توانایی دریافت ورودی‌های مستقل صدا و تصویر و سپس ضبط همزمان صدا و تصویر به صورت یکپارچه را دارند اما هنوز صدابرداران و تصویربرداران ترجیح می‌دهند مستقلاً داده‌های خود را ضبط کنند.

Sound device 788T یکی از رایج ترین دستگاه های ضبط صدای سر صحنه

ODYSSEY 7Q  یکی از دستگاه های ضبط تصویر دیجیتال  با قابلیت ضبط صدای همزمان

در کلاکت زدن باید به این نکات توجه کرد:

۱)مشخصات نما را قبل از زدن تقه باید خواند نه در حین آن تا صدای تقه شفاف و واضح شنیده شود.

۲)اگر کلاکت در قاب تنظیم‌شده جا نمی‌گیرد ابتدا متون را می‌گیریم و سپس قیمت بالای کلاکت را در کادر قرار می‌دهیم تا تصویر برخورد دو قطعه بالایی کلاکت دیده شود.

۳)بعد از کلاکت زدن باید آن را بسته نگه‌دارشت و سپس از کادر خارج کرد.

۴)در صورت نداشتن کلاکت می‌توان به وسیله یک دفترچه یادداشت و ماژیک و به هم زدن دو کف دست به صورت افقی در مقابل دوربین عمل کلاکت زدن را انجام داد. بین خودمان باشد اما بشکن دو دستی مجلسی هم راه حل بدی نیست، حتی می‌توان به وسیله انگشتان شماره برداشت را نیز نمایش داد، البته برای صحنه‌هایی که بیش از عدد انگشتان دست برداشت ندارند.

نحوه کلاکت زدن با دست (در صورت استفاده از بشکن باید محل برخورد انگشتان با یکدیگر دیده شود نه مثل بشکن کلونی در این تصویر)

۵) در موقعیت‌هایی که زدن کلاکت ابتدای نما ممکن نیست، مثل خیلی از موقعیت‌های مستند یا جاهایی که زدن کلاکت باعث اختلال حواس عوامل و بازیگران و مصاحبه شونده و … می‌شود، در انتهای نما کلاکت زده می‌شود، در این شرایط کارگردان قبل از کلاکت باید بگوید کلاکت ته و کلاکت هم باید وارونه گرفته شود.

نحوه گرفتن کلاکت انتهای نما

۶)باید نوشته‌ها واضح باشند، به اندازه کافی تخته بزرگ باشد و مسئول دوربین تأیید کند که نوشته‌ها کاملاً خوانا ضبط می‌شوند.

 

نویسنده: محسن آقایی


[۱] Synck


درس های قبلی از این سیر:

+تدوین مقدماتی | درس سی ام: پیش‌نیازهای تولیدی تدوین: فیلم‌نامه ۲

+تدوین مقدماتی | درس بیست و نهم: پیش‌نیازهای تولیدی تدوین: فیلم‌نامه ۱

+تدوین مقدماتی | درس بیست و هشتم: تاریخچه تدوین ۴

 

0



نظری ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*