همراه با پرونده ویژه مدرسه آینه برای اسکار 88اُم

آنچه از اسکار ۲۰۱۶ باید دانست

در این نوشتار به دنبال آن هستیم تا به معرفی و تحلیل برگزیده‌های این دوره از جشنواره بپردازیم، برگزیدگانی که از بررسی آنها و ارجاع این جوایز به سالهای گذشته، یافته های جذابی از سلائق و ذائقه آکادمیِ معروفترین رخداد سینمایی جهان، می توان به دست آورد.

مدرسه آینه: مراسم اهدای جایزه آکادمی علوم و هنرهای سینما که به «اسکار» شهرت دارد امسال نیز  در روز یکشنبه نهم اسفند ماه مصادف با ۲۸ فوریه در سالن «دالبی تئاتر» شهر  لس‌ آنجلس و با اجرای «کریس راک» برگزار شد. اسکار ۲۰۱۶ هشتاد و هشتمین دوره مراسم بود که با حواشی های زیادی نیز همراه شد. از تظاهرات علیه نژاد پرستی در بیرون محل برگزاری گرفته تا برنده شدن لئوناردو دی کاپریو بعد از ۲۰ سال! اهم رخدادهای اسکار را می توان تیتروار اینگونه نام برد:

  • رکوردشکنی مدمکس در گرفتن جوایز فنی جشنواره
  • برگزیده شدن یک فیلم ضددینی و ضد کلیسا (نورافکن) به عنوان بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه
  • دومین اسکار پیاپی ایناریتو در بخش بهترین کارگردانی بخاطر فیلم از گور برخواسته
  • سومین اسکار پیاپی امانوئل لوبزکی در بخش بهترین تصویربرداری به خاطر فیلم از گور برخواسته
  • برگزیده شدن دی کاپریو بعد از ۲۰ سال به عنوان بهترین بازیگر مرد اصلی
  • دست خالی ماندن دوباره ریدلی اسکات و فیلم مریخی با وجود ۷ نامزدی اسکار
  • تکرار جوایز صهیونیستی- هولوکاستی در بخش بهترین فیلم خارجی
  • دومین اسکار «شارمین عبید چینوی» پاکستانی در بخش بهترین مستند کوتاه بخاطر سیاه نمایی از جامعه مسلمان پاکستان

در این نوشتار به دنبال آن هستیم تا به معرفی و تحلیل برگزیده‌های این دوره از جشنواره بپردازیم، برگزیدگانی که از بررسی آنها و ارجاع این جوایز به سال‌های گذشته، یافته های جذابی از سلائق و ذائقه آکادمیِ معروف‌ترین رخداد سینمایی جهان، می توان به دست آورد. ضمن اینکه پیش از این نقد و بررسی تعدادی از آثار اسکار در سایت مدرسه آینه قرار گرفته است و بررسی تخصصی باقی آثار نیز در روزهای آینده روی خروجی مدرسه آینه قرار خواهند گرفت.

و اما بررسی تحلیلی جوایز این دوره:

بهترین فیلم سال: «نورافکن» (Spotlight) به کارگردانی تام مک‌کارتی (Tom McCarthy)

tom-mccarthy-spotlight-contenders-conversation-credit-dan-doperalski_2

فیلم نورافکن، ملودارمی است با ساختاری ساده که بیش از ساختارش، مضمون و موضوعش آن را برجسته می کند. فیلمی ضد کلیسا که خود را بر اساس داستانی واقعی تعریف می کند. داستان کشیش هایی که به کودکان تعرض می کنند و سیستم کلیسا که سالها روی این عمل غیرانسانی سرپوش گذاشته است. چون این فیلم برگزیده جایزه بهترین فیلم‌نامه اصلی هم هست، توضیحات بیشتر راجع به محتوای آن را به بخش مربوطه اش موکول می‌کنیم. فقط ذکر این نکته خالی از لطف نیست که جایزه اسکار هر سال به فیلم‌هایی که ضدکلیسا هستند و قوانین حاکم بر آن، به ویژه قانون «تجرد» کشیش‌ها و راهبه‌ها را به نقد می‌کشند توجه خاصی می‌کند. فیلم‌هایی همچون Doubt (نامزد اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی در سال ۲۰۰۹)، Philomena (نامزد اسکار بهترین فیلم و بهترین فیلم‌نامه اقتباسی در سال ۲۰۱۴) و Ida (برگزیده اسکار بهترین فیلم خارجی در سال ۲۰۱۵) تنها نمونه‌ای از این فیلم‌ها هستند.

spotlight5_2

نامزدهای دیگر این بخش این فیلم­‌ها بودند:

  • کمبود بزرگ
  • پل جاسوسان
  • بروکلین
  • مکس دیوانه: جاده خشم
  • مریخی
  • برخاسته از گور
  • اتاق

بهترین کارگردانی: الخاندرو گنزالز اینیاریتو (Alejandro González Iñárritu) برای فیلم «برخاسته از گور» (The Revenant)

inarritu-main_2

یکی از رخدادهای نادر جایزه اسکار، برگزیده شدن یک نفر به عنوان بهترین کارگردان در دو سال پیاپی این جشنواره است. کاری که ایناریتوی مکزیکی آن را محقق کرده است. او سال گذشته برای کارگردانی فیلم «مرد پرنده‌ای» (Birdman) توانسته بود ۴ جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم، فیلم‌برداری و کارگردانی را از آن خود کند که امسال هم با فیلم جدیدش «برخاسته از گور» توانست برای دومین سال پیاپی دو جایزه بهترین کارگردانی و بهترین تصویربرداری را به دست آورد. شیوه‌های خاص فیلم‌سازی ایناریتو از جمله تمایل به بازی با خط زمان، تصاویر پیوسته و فضاسازی های طبیعی، قاب‌های بسته و مدیوم، ریتم سریع و فانتزی خاص فیلم‌ها و… باعث شده است همواره ایناریتوی مکزیکی حرف‌های جدید و آثار برجسته‌ای در بین آثار تولید شده سینمای امریکا خلق کند. کارگردانی که با «۲۱ گرم» خود را وارد تاریخ سینما کرد و تا چندسال فیلم‌های جریان مستقل و حتی برخی از آثار داستانی هالیوود را نیز تحت تاثیر خود قرار داد و با روند تکرار موفقیت‌های او این جریانسازی روز به روز در حال افزایش است.

revenanat_2

ایناریتو با این افراد در رقابت بود:

  • ادام مک کی، برای کمبود بزرگ
  • جورج میلر، کارگردان مکس دیوانه
  • لنی ابراهامسون برای اتاق
  • تام مک کارتی کارگردان اسپات لایت

بهترین بازیگر مرد – نقش اصلی: لئوناردو دی کاپریو (Leonardo DiCaprio)، برای بازی در فیلم «برخاسته از گور» (The Revenant)

leo-bag_2

بالاخره بعد از ۲۰ سال جوان اول فیلم‌های عاشقانه اواخر دهه ۹۰ میلادی، توانست مجسمه اسکار را در دست بگیرد. او که حالا تبدیل به کاراکتری خلافکار و خشن در فیلم ها شده است با بازگشته از گور، بالاخره به آرزویش رسید و تمام حرف هایی که در این ۲۰ سال تمرین کرده بود را روی سنِ «دالبی تئاتر» گفت. از اولین تا آخرین کارگردانی که او را به بازی گرفته بودند تشکر کرد و در رابطه گرم تر شدن کره زمین و بحران زیست محیطی هم هشدار داد! یکی از جریانهای طنز پس از اعلام جوایز اسکار تصاویر فراوانی بود که این روزها از رسیدن دی کاپریو به آرزوی چند ساله خود روایات طنز و جالبی ارائه می کرد.

leonardo-dicaprio-alejandro-gonzalez-inarritu-inline-zoom-fe5ec76f-5f38-48c9-9028-37d3314d3d6f_2

رقبای دیگر دی کاپریو این افراد بودند:

  • برایان کرانستون، ترامبو
  • مت دیمون، مریخی
  • مایکل فسبندر، استیو جابز
  • ادی ردمین، دختر دانمارکی

revenantjoke2

بهترین بازیگر مرد – نقش مکمل: مارک رایلنس (Mark Rylance)، برای بازی در فیلم «پل جاسوسان» (Bridge of Spies)

MARK-OSCARS_2756529f

آخرین ساخته اسپیلبرگ، این کارگردان کهنه کار هالیوود هرچه که برای او نداشت یک جایزه اسکار برای مارک رایلنس به همراه داشت. این بازیگر ۵۶ ساله فارغ التحصیل آکادمی سلطنتی هنرهای دراماتیک لندن است و پیش از نیز در دهه ۹۰ میلادی جایزه لارنس اولیویر را از آن خود کرده بود.

bridge-of-spy

نامزدهای دیگر:

  • کریسیتن بیل، بیگ شورت
  • تام هاردی، برخاسته از گور
  • سیلوستر استالونه، کرید
  • مارک رافولو، اسپات لایت

بهترین بازیگر زن – نقش اصلی: بری لارسون (Brie Larson)، برای بازی در فیلم «اتاق» (Room)

19-brie-larson.w529.h529_2

بری لارسون را باید از کشفیات این دوره اسکار به حساب آورد. حالا ملودرام های خانوادگی یک ستاره جدید دارند. به نظر می رسد قهرمان مورد علاقه سال آینده هالیوود مادران مسئولیت پذیری هستند که در کنار فرزندشان برای زندگی می جنگند! (این را مقایسه کنید با نقش گریزان از خانواده ی دیگر رقیب لارسون در این بخش، یعنی «کیت بلانشت» در فیلم «کارول»)

theroom_2

نامزدهای دیگر:

  • کیت بلانشت، کارول
  • جنیفر لارنس، جوی
  • شارلوت رمپلینگ، ۴۵ سال
  • سیرشه رونان، بروکلین

بهترین بازیگر زن – نقش مکمل: الیشیا ویکاندر (Alicia Vikander)، برای بازی در فیلم «دختر دانمارکی» (The Danish Girl)

559615_alicia_vikander_2

فیلم دختر دانمارک، ملودرامی است تاریخی راجع به وضعیت دوجنسه ها در انگلیس! فیلمی در راستای ترویج شیوه های نامتعارف زیست جنسی توسط هالیوود. برخی معتقدند اگر ویکاندر در این فیلم نقش اول بود حتما برنده بازیگر نقش اول زن می شد!

danish_girl_2

نامزدهای دیگر این بخش:

  • جنیفر جیسن لی، هشت نفرت انگیز
  • رونی مارا، کارول
  • کیت وینسلت، استیو جابز
  • ریچل مک ادامز، اسپات لایت

بهترین فیلمبرداری: امانوئل لوبزکی (Emmanuel Lubezki) برای فیلم «برخاسته از گور» (The Revenant)

Curiosidades-sobre-Emmanuel-Lubezki-el-mexicano-nominado-al-Oscar-1[1]

دیگر وقتش رسیده است که جایزه فیلمبرداری آکادمی را به نام جایزه لوبزکی تغییر دهند یا اینکه جایزه ویژه ای برای لوبزکی درست کنند تا بقیه فیلمبرداران هم امیدی برای کسب جایزه داشته باشند! او یک رکورددار واقعی است سه جایزه پیاپی اسکار و سه جایزه انجمن فیلمبرداران آمریکا! همین ها کافی است که او را یک اعجوبه فیلمبرداری به حساب بیاوریم! لابزکی که بیشتر آثارش را با آلفونسو کوارون و ایناریتو ساخته است، توانسته است برای سه فیلم Gravity ساخته ۲۰۱۳، Birdman ساخته ۲۰۱۴ و فیلم Revenant برای سه سال پیاپی جوایز اسکار را از آن خود کند، جایزه ای که تا پیش از سال ۲۰۱۳ نیز سه بار نامزد دریافت آن شده بود. شیوه خاص تصویربرداری پیوسته و روی دست او و خلاقیت های عجیب و غریب لابزکی و ثبت سکانس پلانهای طولانی و بدون دست و شیدایی دوربین، جزء ویژگی های متمایز کننده و برجسته کننده تصویربرداری اوست.

نامزدهای دیگر این بخش این افراد بودند:

  • اد لاکمن  برای فیلم کارول
  • ریچارد سن  برای هشت نفرت انگیز
  • جان سیل برای فیلم مکس دیوانه
  • راجر دیکینز  برای فیلم سیکاریو

بهترین فیلمنامه اقتباسی: چارلز رندولف و آدام مک‌کی برای «کسری بزرگ» (The Big Short)

9f20a0z3

از حق نگذریم یکی از بهترین انتخاب های این چندساله اخیر داوردان آکادمی همین فیلمنامه بوده است. برگرداندن کتاب مایکل لیوایز به فیلمنامه ای جذاب که می خواهد مباحث پیچیده بازی های مالی نظام سرمایه داری را برای مردم عادی روشن کند کاری بس دشوار است که رندولف و مک کی به خوبی از عهده آن برآمده اند. نکته جالب اینکه این فیلمنامه قبل از اسکار جایزه گلدن گلوب، بفتا و انجمن ملی منتقدان را هم کسب کرده بود!

bigshort

نامزدهای دیگر این بخش:

  • «بروکلین» نوشته نیک هورنبای
  • «کارول» نوشته فیلیس ناگی
  • «مریخی» نوشته درو گدارد
  • «اتاق» نوشته اما دونگو

بهترین فیلمنامه اصلی: تام مکارتی و جاش سینگر برای فیلم «نورافکن» (Spotlight)

landscape-1455490268-josh-singer-tom-mccarthy[1]

همانطور که پیش از این گفته شد، در کنار فیلمنامه، مضمون نورافکن هم از مضامین پردامنه و پر اقبال هالیوود و اسکار است، مضمونی که از تقابل دین و علم بیرون می آید و یکی از رایجترین مصادیق آن تخریب چهره کلیساست. تام مکارتی که یکبار پیش از این هم توانسته بود برای انیمیشن Up در سال ۲۰۰۹ در کنار پت داکتر (Pete Docter)، کارگردان انیمیشن Inside Out نامزد دریافت اسکار بهترین فیلمنامه اصلی شود، این بار با دستمایه قرار دادن موضوعی جنجالی که ادعا می کند بر پایه واقعیت است، توانست این جایزه را از آن خود بکند.

spotlight_2

از نکات بارز فیلمنامه نوشته او، تشدید قابل ملاحظه بحران است، امری که در ابتدای فیلم صرفا از تجاوز یک کشیش به یک پسربچه شروع می شود و به تدریج در فیلم به این موضوع تعمیم می یابد که ۶ درصد کل کشیشهای جهان از امریکا تا واتیکان و سراسر دنیا به چنین اعمالی دست می زنند! مک کارتی بحران را در سال ۲۰۰۱ که سال پخش فیلم هست هم نگه نمی دارد و به تمام تاریخ نسبت می دهد. همچنین در بخشی از فیلم به بهانه وقوع یازده سپتامبر در اواسط داستان فیلم، تلویحاً ماجرای کودک آزاری و دروغگویی عالمان دین را از مسیحیت به یهودیت و اسلام و اساسا تمام ادیان تعمیم می دهد. روند رشد بحران، روایت موازی، تاکید بر ستیز و گسترش تضاد از ویژگی های دیگری است که فیلمنامه اصلی مک کارتی را متمایز می کند.

نامزدهای دیگر این بخش عبارت بود از:

  • پل جاسوسان
  • اکس ماکینا
  • اینساید اوت
  • خروج مستقیم از کمپتن

بهترین موسیقی متن: انیو موریکونه (Ennio Morricone) برای فیلم «هشت نفرت انگیز» (The Hateful Eight)

app-ennio-morricone[1]

باز هم مثل معروف دود از کنده بلند می شود مصداق دیگری پیدا کرد و موریکونه ۸۷ ساله نشان داد که هنوز سینمای غرب وحشی نمی تواند او را کنار بگذارد! البته به استفاده هوشمندانه «کوئنتین تارانتینو» از کهنه کارهای سینما هم باید تحسین گفت.

the-hateful-eight-1_2

نامزدهای دیگراین بخش:

  • تامس نیومن آهنگساز  پل جاسوسان
  • کارتر برول  آهنکساز کارول
  • یوهان یوهانسون  آهنگساز سیکاریو
  • جان ویلیامز  آهنگساز جنگ ستارگان

بهترین جلوه های ویژه: فیلم «ماشین  ای ایکس» (Ex Machina)

در نگاه اول همه انتظار داشتند که مکس دیوانه یا مریخی به دلیل حجم بالای جلوه های بصری رایانه ای به کار رفته در آنها جایزه این بخش را کسب کند اما داوران اسکار نشان دادند که خلاقیت و ایده های جدید برایشان مهم تر است.

a_2

نامزدهای دیگر:

  • مدمکس
  • مریخی
  • برخاسته از گور
  • جنگ ستارگان

بهترین فیلم غیرانگلیسی: لاسلو نمش (László Nemes) برای فیلم «پسر شائول» (Son of Saul) ساخته مجارستان

Nemes_Jeles_László-portré_2

پسر شائول اولین ساخته لاسلو نمش کارگردان ۳۹ ساله مجارستانی است. داستان فیلم او از این قرار است: «فیلم داستان دو روز از زندگی شائول زندانی مجارستانی که در گروهی به نام ساندرکوماندو در آشویتس کار می‌کند را روایت می‌کند. شائول در تلاش است جنازه کودکی را که مدعی است پسر اوست از دست مأموران آلمانی پنهان کرده و او را مخفیانه و مطابق تشریفات مذهبی دین یهود دفن کند و به این منظور دنبال یک خاخام یهودی در میان زندانی‌ها می‌گردد.»

توجه داوران اسکار در بخش فیلمهای خارجی بر فیلمهای اسرائیلی و هولوکاستی امری پر دامنه است، برای تحقیق بیشتر ملاحظه این آثار که همگی برگزیدگان یا نامزدهای دریافت جایزه بهترین فیلم خارجی در سالهای گذشته بوده اند ما را به این نکته مطمئن می کند که مضمون زدگی و تاثیرگذاری صهیونیستها بر سیاستهای اسکار امری غیرقابل کتمان است: In Darkness و Footnote ساخته ۲۰۱۱، The White Ribbon و Ajami ساخته ۲۰۰۹،  Waltz with Bashir ساخته سال ۲۰۰۸، Beaufort ساخته سال ۲۰۰۷، Sophie Scholl: The Final Days ساخته سال ۲۰۰۵.

موارد فوق تنها آثار از این دست نیستند و صرفا نمونه هایی متاخر از فیلمهایی از این دست هستند. جستجوی بیشتر در جوایز فیلمهای خارجی اسکار شما را به آثار متعددی خواهد رساند که یا ساخته اسرائیل هستند و یا با موضوع هولوکاست و ظلمهای روا شده بر یهودیان در جنگ جهانی دوم. ضمن اینکه توجه به هولوکاست در جایزه اسکار محدود به بخش فیلمهای خارجی نشده و در تمام بخشها به فیلمهای با این موضوع توجه ویژه ای می شود.

Son_of_Saul-692093784-large_2

نامزدهای دیگر:

  • یک جنگ، دانمارک
  • آغوش افعی، کلمبیا
  • موستانگ،‌ فرانسه
  • ذیب، اردن

بهترین مستند بلند: فیلم «امی» (Amy)

asif_2

این فیلم مستندی است به کارگردانی آصف کاپیدا فیلمساز هندی الاصل بریتانیایی درباره زندگی و مرگ ایمی واینهاوس،‌ خواننده جوانی که در سن ۲۷ سالگی به دلیل مصرف بی رویه الکل جان سپرد. اینکه کاپیدا چگونه توانسته است فیلمی دو ساعته درباره ی یک خواننده جوان بسازد و نظر داوران آکادمی را نیز به خود جلب کند سوالی است که بعد از دیدن فیلم می توان به آن پاسخ داد.

amy_2

بهترین مستند کوتاه: مستند «دختری در رودخانه: قیمت بخشش» (A Girl in the River: The Price of Forgiveness)

sharmeen-oscar-afp-pak-670_2

 کارگردان این فیلم شارمین عبید چانوی (Sharmeen Obaid-Chinoy) فیلمساز ۳۷ ساله پاکستانی است که یکی از نورچشمی های مسئولان آکادمی به شمار می رود. در سال ۲۰۱۲ نیز داوران اسکار جایزه بهترین مستند کوتاه را برای فیلم نجات صورت ها به او دادند. فیلمی که در رابطه با ماجرای اسیدپاشی به صورت زنان پاکستانی است! جالب بود که در آن سال هم پاکستان با این فیلم نخستین اسکار خود را به دست آورد و هم ایران با فیلم جدایی نادر از سیمین نخستین اسکار خود را کسب کرد. شباهتهای تصویرسازی دو فیلم از وضعیت جامعه شان، می تواند مخاطب را به درکی عمیق از فیلمهای خارجی مورد پسند آکادمی اسکار برساند.

دختری در رودخانه هم مستندی است در رابطه با معضل قتل های ناموسی در پاکستان (فکر می کنم همین توضیح برای دلیل توجه اسکار به این فیلم کافی است!)

girlinrever_2

بهترین انیمیشن بلند: پت داکتر برای انیمیشن «درون بیرون» (Inside Out)

pete-docter_2

تقریبا برای همه مسلم بود که جایزه اسکار امسال به «درونِ بیرون» Inside Out به کارگردانی پیتر داکتر و جوناس ریورا می رسد. پت داکتر که تا کنون در انیمیشن های معروف و معتبری همچون داستان اسباب بازی، کارخانه هیولاها، بالا و وال ئی نقش نویسنده و کارگردان را بر عهده داشته است امسال هم توانسته است با خلق داستانی شگفت انگیز و ارائه تصویری متفاوت از درون آدمیزاد همه را برای اهدای جایزه بهترین انیمیشن به این فیلم مجاب کند. انیمیشنی خلاقانه که بدیع بودن داستان و داستان پردازیش باعث شده این انیمیشن در بخش بهترین فیلمنامه اصلی هم نامزد دریافت جایزه بهترین فیلمنامه شود.

Inside-Out-Movie-Review-Image-1-e1434808371228-800x400_2

نامزدهای دیگر این بخش این فیلم ها بودند:

  • انومالیسا
  • پسر و جهان
  • وقتی مارنی آنجا بود
  • گوسفندی به نام شان

بهترین انیمیشن کوتاه: «داستان خرس» (Bear Story) به کارگردانی گابریل اسوریو و پاتو اسکالا

OSCARS-osorio-escala-post-620x417[1]

این بخش یکی از جوایز متمایزکننده اسکار است که بسیاری از انیمیشن سازان جهان برای دیده شدن در اسکار این مسیر را بهترین مسیر برای دیده شدن می دانند. امسال هم فیلم داستان خرس برنده بهترین انیمیشن کوتاه شد تا بچه های امریکای لاتین هم از جوایز امسال بی نصیب نباشند! (البته قبلا ایناریتو راه را برایشان باز کرده بود!)

BearStoryAfiche-9-web-600x880_2

سایر نامزدهای این بخش:

  • دنیای آینده
  • پیش درآمد
  • تیم بزرگ سنجای
  • ما بدون کاسموس زنده نمی مانیم

بهترین فیلم کوتاه: لکنت (Stutterer) ساخته بنجامین کلیری و سرنا آرمیتاژ

benjamin_2

Serena_01GeordieBarrie2_2

وقتی فهرست های فارسی برندگان را مرور می کنیم متوجه می شویم به طرز معناداری اغلب آنها جوایز این بخش را نیاورده اند! شاید دلیلش این بوده که با ترجمه نام فیلم برگزیده مشکل داشته اند! برگزیده این بخش، فیلم «لکنت» Stutterer ساخته بنجامین کلیری و سرنا آرمیتاژ بود. بنجامین ایرلندی آنقدر از گرفتن اسکار خوشحال شد که گفت: «این یک روز پرافتخار برای ایرلند است!»

540509236_2

نامزدهای دیگر این بخش:

  • مریم مقدس، کاری از بصیل خلیل و اریک دوپونت
  • روز اول، کاری از هنری هاگس
  • همه چیز خوب خواهد شد، کاری از پاتریک ولراس
  • شک، کاری از جمی دونوگو

و اما جوایز رکورددار اسکار ۲۰۱۶: مکس دیوانه: جاده خشم…

10353400_661462377292620_5650103949489993553_o[1]

بدون شک پدیده سال ۲۰۱۵ هالیوود را باید فیلم «مکس دیوانه؛ جاده خشم» بدانیم. مکس دیوانه جزء اتفاقات نادری است که هم مورد استقبال تماشاگران قرار گرفت (رقم فروش: ۳۷۴ میلیون دلار) و هم نظر قاطع منتقدان و تحلیلگران سینما را به خود جلب کرد. این فیلم قسمت چهارم از سری مد مکس است که آخرین قسمت آن در ۱۹۸۵ میلادی با بازی مل گیبسون به روی پرده رفت و همین آقای جرج میلر هم کارگردان آن بود! حالا وقتش رسیده که به سراغ جوایز مکس دیوانه برویم!

mad-max

جایزه بهترین طراحی صحنه: کالین گیبسون و لیزا تامپسون برای « مکس دیوانه: جاده خشم» (Mad Max: Fury Road)

1utyq0kc

در مکس دیوانه محیط یکی از کاراکترهای اصلی فیلم است. این محیط هم شامل معماری لوکیشن های داخلی است و هم اتوموبیل ها و تجهیزات جنگی که عمده زمان فیلم در آنها سپری می شود. تفاوت این قسمت مکس دیوانه با قسمت های قبلی مینیمال تر شدن آکساسوارهای داخلی و پیچیده تر شدن تجهیزات در دست شخصیت هاست.

کاندیداهای دیگر این بخش این افراد بودند:

  • آدام استوک‌هاوزن و رنا دی‌آنجلو و برنهارد هنریچ برای فیلم «پل جاسوسان»
  • ایو استیوارت و مایکل استندیش برای فیلم «دختر دانمارکی»
  • آرتور مکس و سلیا بوباک برای فیلم «مریخی»
  • جک فیسک و هامیش پوردی برای فیلم «بازگشته از گور»

بهترین تدوین: مارگارت سیکسل تدوینگر «مکس دیوانه، جاده خشم» (Mad Max: Fury Road)

Margaret-Sixel-

مکس دیوانه مفهوم جدیدی از سرعت را در سینما به نمایش گذاشت! سرعتی که فراتر از قواعد معمول ژانر اکشن است. هم در طول سکانس های پر تحرک هم در ابعاد حرکت کاراکترها هم در ضرباهنگ تدوین و هم در سرعت اتفاقات درون سکانس، مکس دیوانه یک نمونه دیوانه وار است! وجهی از پیچیدگی به تصویر کشیدنِ این سرعت مرهون تصویربرداری است و بخش دیگر که مربوط به حفظ ضرب آهنگ است مدیون تدوین است. یک نکته بسیار جالب اینکه مارگارت سیکسل همسر خود جرج میلر کارگردان اثر است که پیش از این هم در چند فیلم دیگر با هم همکاری تدوینی داشته اند و بالاخره این همکاری و زندگی مشترک یک جایزه اسکار در بخش تدوین را هم برای سیکسل به ارمغان آورد.

جرج_2

نامزدهای دیگر این بخش:

  • «کسری بزرگ»، هنک کوروین
  • «بازگشته»، استفن میریون
  • «کانون توجه»، تام مک‌آردل
  • «جنگ ستارگان، نیرو برمی‌خیزد»، ماریان براندون و ماری جو مارکی

بهترین صداگذاری: مارک مانجینی و دیوید وایت برای فیلم «مکس دیوانه، جاده خشم» (Mad Max: Fury Road)

Mark-Mangini,-David-White

در بیشتر مواقع یک تدوین خوب بدون یک صداگذاری مناسب به شکست می انجامد! صداگذاری و میکس موسیقی در مکس دیوانه کاملا در اختیار تدوین فیلم قرار دارد و یک نمونه ایده آل برای ثبت در تاریخ سینما به شمار می رود!

نامزدهای دیگر این بخش:

  • اولیویر تارنی برای مریخی
  • مارتین هرناندز برای بازگشته از گور
  • آلن روبرت موری برای سیکاریو
  • متیو وود و دیوید آکورد برای جنگ ستارگان، نیرو بر میخیزد

بهترین صدابرداری: کریس جنکیز، گریگ رادلوف و بن اُسمو برای «مکس دیوانه، جاده خشم» (Mad Max: Fury Road)

Gregg-Rudloff-and

با توجه به سرعت بالای تصویربرداری در این فیلم، به اندازه تصویربرداری، ثبت صداهای صحنه هم بسیار پیچیده است. کاری که گروه صدابرداری فیلم مدمکس به خوبی انجام داده است و هم پای تصاویر فیلم، صداهای آن هم این اثر را شاخص کرده است.

نامزدهای دیگراین فیلم ها بودند:

  • پل جاسوسان
  • مریخی
  • برخاسته از گور
  • جنگ ستارگان

بهترین گریم: لسلی واندروالت، الکا واردگا و دامیان مارتین برای «مکس دیوانه، جاده خشم» (Mad Max: Fury Road)

gerim

حتی اگر قسمت های قبل مکس دیوانه را هم دیده باشید باز هم گریم های این قسمت شما را تحت تاثیر قرار می دهد. هرچند گریم های این قسمت در استایل کلی تفاوت عمده ای با قسمت های قبل ندارند اما اجرایشان واقعا عالی است. در واقع بخش عمده ای از خلق فضای فانتزی، ترسناک و پساآخرالزمانیِ فیلم مرهون گریم فوق العاده تیم گریم مدمکس است.

دیگر نامزدهای این بخش:

  • «از گور برخواسته»، سیان گریگ، دانکن جارمان و رابرت پاندینی
  • «مرد ۱۰۰ ساله ای که از پنجره بیرون آمد و ناپدید شد»، لاو لارسن و اوا ون باهر

بهترین طراحی تولید: کالین گیبسون و لیزا تامپسون طراح تولید و دکوراتور «مکس دیوانه، جاده خشم» (Mad Max: Fury Road)

این جایزه، جایزه ایست که اهمیت وجهه صنعتی داشتن سینما برای امریکاییان را به خوبی نشان می دهد. مطمئنا همه موفقیتهای فیلم مدمکس مدیون طراحی تولید است. امری که مدیریت کلیت پروداکشن و فضای فیلم را شامل می شود و بر تمام وجوه تولید مدمکس موثر است.

رقبای دیگر این بخش:

  • آدام استاکهاوزن برای پل جاسوسان
  • اوا استوارت برای دختر دانمارکی
  • آرتور مکس برای مریخی
  • جک فیش برای بازگشته از گور

 

پایان گزارش

تهیه گزارش توسط: قاسم اکبری، علی قاسم زاده، محمدصادق باطنی

0



نظری ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*