معرفی و بررسی فیلم ماجرای نیمروز

ایستاده در اوج

پس از برگزاری جشنواره تلگرامی نگاه مردم، نقدهای زیادی توسط مخاطبان سینمای ایران برای دبیرخانه این جشنواره در مدرسه آینه ارسال شد. فلذا قصد داریم همزمان با اکران فیلمها در سینمای ایران این نقدها را در بخش معرفی و بررسی سایت آینه منتشر نماییم. معرفی فیلمِ محمدصالح سلطانی یکی از همین مطالب است.

«ای کاش تمام نمی‌شد.» این احتمالاً اولین جمله‌ای است که با نمایان شدن اسامی تیتراژ پایانی ماجرای نیمروز به ذهن مخاطب می‌آید. ماجراجویی بصری محمدحسین مهدویان آن‌قدر غریب، جذاب و البته پرکشش درآمده که می‌تواند فراتر از یک اثر سینمایی، به عنوان منبعی تاریخی مورد ارجاع قرار بگیرد.

سوژه بکر او، که پس از ۳۵ سال از صندوقچه سینه مامورین اطلاعات سپاه بیرون آمده، در کنار صحنه‌پردازی‌های دقیق و فیلمنامه پرقلاب، تبدیل به اثری شده که از همین حالا می‌توانیم روی جاودانه شدنش در سینمای ایران حساب کنیم. شاید دیدن همین یک فیلم، برای شناخت ماهیت پست و پلید سازمان منافقین کافی باشد و نسل جوان را نسبت به عملکرد نظام در قبال این قماش، قانع کند.

دوربین مهدویان، نسبت به ایستاده در غبار تغییری نکرده. همچنان لانگ است و حضورش در هیچ کجای فیلم حس نمی شود. سناریوی مهدویان اما نسبت به ایستاده اش، بارها و بارها جلوتر است. این بار، واقعاً “قصه” داریم و کاراکتر . ماجرایی ملتهب، جدی و پر استرس که در درام سیاسی ماجرای نیمروز، تبدیل به مانیفستی شریف برای انسانیت، و استدلالی متین برای مقابله های نظام با منافقین می‌شود. مهدویان، فیلمساز ایدئولوژیکی است.

برخی سکانس های فیلم، خاصه در میانه، کاملاً ظرفیت افتادن به ورطه تکرار و کسالت را دارند، مهدویان اما با قلاب های حادثه‌ای اش، فیلم را نجات می‌دهد و کاری می کند که پایان بندی آن ، شکوهمند و جذاب دیده شود.


فیلمساز جوان ما،راهش را پیدا کرده. صاحب سبک شده و دارد باب مبارکی را در سینمای ایران فتح می‌کند. بابی که حاصلش، بازنمایی درست و بی اغراق وقایع ابتدای انقلاب، برای نسل انقلاب ندیده است. قصه گویی لانگ شات ِ او، تازه در ابتدای مسیر است. ماجرا، تازه آغاز شده….

نویسنده: محمدصالح سلطانی

1+



نظری ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

  • طاهره جلالوند

    شما در برسی تان از فیلم ماجرای نیمروز اشاره کردید رازی که پس از ۳۵ سال از سینه اطلاعات سپاه درآمد. البته در اوایل تشکیل اطلاعات از سپاه بود ولی الان نه. لطفا به سپاه مناسب نکنید.

  • طاهره جلالوند

    البته این سخن را قبول ندارم که صرفا کارگردان ماجرای نیمروز را فیلمساز ایدیولوژیک خطاب نمایید. بلکه ایشان در پرداختن به فیلمهایی از این دست هوشمندانه تر و خلاق تر از دیگر کارگردان ها عمل می کنند.

  • طاهره جلالوند

    شما در بررسی و نقد فیلمها به نظرم جهت گیری خاص دارید و نقدتان آزادانه نیست.
    با سپاس.

    • مدرسـه آینه

      ممنون از نظرتون. همونطور که در ابتدای همین متن هم اومده، این نقدها متعلق به نقدهایی هست که مخاطبان محترم برای جشنواره نگاه مردم فرستادن. الزاما منطبق بر نگاه ما در مدرسه آینه نیست.