سیری بر اصطلاحات کاربردی سینما

اصطلاحات کاربردی سینمایی | درس اول: حرف الف

در درس اول از سیر «اصطلاحات کاربردی سینمایی» ، با لغات حرف الف آشنا شوید.

 امروز در درس اول سیر جدید «اصطلاحات کاربردی سینمایی» از آموزش مجازی مدرسه هنر و رسانه آینه، به معرفی لغات سینمایی با حرف الف می پردازیم.

آرک (Arc

۱. نوری قوی و سفید رنگ که با الکترودهای کاتودی ایجاد می‌شود. این نور در صحنه‌های وسیع برای شبیه‌سازی یا تقویت نور روز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ArcElecSmall200

۲. در اصطلاح به حرکت دایره‌ای دوربین بر روی ریل گفته می‌شود.

آکوستیک، علم صدا (Acoustics

عوامل محیطی هر ناحیه‌ای که بر صدا اثر بگذارند را آکوستیک می‌گویند. هر صدابرداری باید با این عوامل آشنا باشد. این عوامل چه در هنگام ضبط و چه در هنگام پخش دارای اهمیت هستند.

آمبیانس، صدای پسزمینه (Ambient Noise

صداهای محیطی که به طور عادی و در هر مکانی با توجه به موقعیت آن وجود دارد؛ مثل سروصدای خیابان. در هنگام ضبط در مکان فیلم‌برداری، صدابردار صداهای دیگر محیط را که به مکان معنا می‌بخشد ضبط می‌کند تا در هنگام تدوین برای طبیعی‌تر جلوه کردن محیط استفاده شود. به این صدا «تُن اتاق» هم می‌گویند.

استدی کم (Steadicam

نام تجاریِ وسیله‌ای که به فیلم‌بردار اجازه می‌دهد در نماهایی که با «دوربین روی دست کار» می‌کند، دوربین را در وضعیتی نسبتاً ثابت نگه دارد. استدیکم، پایه‌ای است که به کمربند متصل می‌شود و روی سینه و پشت فیلم‌بردار قرار می‌گیرد و فیلم‌بردار می‌تواند با سهولت به کار خود بپردازد. این وسیله در سال‌های اخیر بسیار در صنعت سینما مورد استفاده قرار می‌گیرد.

stesdy cam

اصلاح رنگ (color correction

به اصلاح رنگ و نور فیلم در مرحله پایانی تدوین می‌گویند. در این مرحله نور و رنگ تصاویر با استفاده از دستگاه یا نرم‌افزاری ویژه، همسان و اصلاح می‌گردد. اصطلاح فرانسوی این کار که در سینمای ایران نیز رایج است «اتالوناژ» است.

افکت، جلوهها، افهها (Effects)  

به طور کلی به هر نوع عنصرِ تخیلی یا مصنوعی که جزء طبیعی صحنه نباشد و با روش‌های فنی به آن اضافه شود، گفته می‌شود. این خلق جلوه به طور مشخص، مترادف موارد زیر است:

۱. جلوه‌های انتقالی بین دو نما در فیلم مانند هم گذاری ، محو تدریجی و … .

۲. جلوه‌های ویژه بصری، چه آن‌ها که به طور مکانیکی جلوی دوربین انجام می‌شود (برای مثال ایجاد صحنه انفجار) یا آن‌ها که نیازمند شیوه‌های دقیق و ظریف فیلم‌برداری‌اند (مانند فرایند «نقاب متحرک»). برخی از جلوه‌ها نیز توسط نرم‌افزارهای رایانه به تصویر افزوده می‌گردند.

۳. صداهای مربوط به زمینه، حرکت اشیاء و شخصیت‌ها که در مرحله صداگذاری افزوده می‌گردند، مانند افزودن صدای طوفان، تیراندازی، قدم زدن و… .

اقتباس (Adaptation

 در حالت کلی به هر اثری که در قالب یک رسانه خاص بر اساس اثری در رسانه‌ی دیگر شکل می‌گیرد، اقتباس می‌گویند. اقتباس‌های سینمایی را می‌توان بر اساس نمایش‌نامه، رمان، داستان کوتاه، وقایع تاریخی، زندگی‌نامه‌ها و گاه حتی شعر یا تصنیف ساخت.

اقتباس هم می‌تواند آزاد باشد (Loose Adaptation) به طوری که در آن حال و هوای کلی اثر، بخشی از اثر، شخصیتی، یا حتی یک عنوان حفظ گردد و هم می‌تواند کاملاً وفادارانه باشد که در آن داستان اصلی، شخصیت‌ها و حتی گفت‌وگوها را تا حد ممکن حفظ کرد.

آثار سینمایی درخشانی از روی آثار ادبی، به ویژه رمان‌های محبوب و پرفروش ساخته‌شده‌اند، از همین رو برخی جشنواره‌های سینمایی جایزه متفاوتی را برای فیلم‌نامه‌های اقتباسی در نظر می‌گیرند.

ای.دی.آر (A.D.R

ضبط دوباره گفت‌وگوهای بازیگر در استودیو که منطبق با صدای او سر صحنه باشد. این کار اغلب به دلیل مناسب نبودن کیفیت صدای گفتگوهای سر صحنه انجام می‌پذیرد.

نویسنده: قاسم اکبری


درس‌های قبلی از این سیر:

اصطلاحات کاربردی سینما | درس صفر: چرا یادگیری اصطلاحات سینمایی مهم است؟

 

0



نظری ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*